Valokuvaus 4-vuotiaiden päiväkotiryhmässä
Alastalo, Kata (2014)
Alastalo, Kata
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262661
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkittiin voiko valokuvauksen tuoda yhdeksi työmenetelmäksi Porin kaupungin Kuvataidepäiväkoti Viikarin 4-vuotiaiden Naperot-ryhmään. Toiminnallisiin osuuksiin osallistui yhteensä 17 lasta, jotka kaikki olivat syntyneet vuonna 2009. Opinnäytetyössä pyrittiin lapsilähtöisyyden lisäämiseen ja positiivisen minäkuvan tukemiseen valokuvauksen keinoin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin taidekasvatusta ja sen osuutta hyvinvointiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin valokuvaukseen työmenetelmänä ja valokuvailmaisuun sekä sivuttiin Miina Savolaisen kehittämää voimauttavaa valokuvausta.
Toiminnalliset osuudet järjestettiin neljänä erilaisesta ohjauskerrasta. Päiväkodin lukuvuositeema oli supersankarius, joka toimi myös ohjauskertojen teemana koko opinnäytetyön ajan. Ensimmäisellä kerralla keskusteltiin lasten kanssa kameran käytöstä, ja teemaan liittyvästä supersankariudesta sekä tutustuttiin toisiimme. Ensimmäisen kerran tavoitteena oli luoda turvallinen työskentely-ympäristö ja saada taustatietoa lasten ajatuksista valokuvaamisesta ja valokuvissa olemisesta. Lapsia johdateltiin supersankariteemaan, joka auttoi heitä miettimään kuka supersankari haluaa olla seuraavalla ohjauskerralla. Toisella kerralla lapsia kuvattiin ja heistä otettiin kuvat supersankareina. Lapset tutustettiin olemaan kuvassa ja heidät annettiin itse miettiä, minkälaisen kuvan haluaa itsestään otettavan. Kolmannella kerralla lapsille annettiin lupa kuvata haluamiaan kohteita ja neljännellä kerralla pidettiin näyttely. Näyttelyllä pyrittiin antamaan lasten kuville arvoa ja antaa lapsille kokemus näyttelyn järjestämisestä.
Valokuvaus työmenetelmänä osoittautui mieleiseksi sekä henkilökunnalle että lapsille. Osalle lapsista valokuvaus oli helppo väline ilmaista itseään. Ohjauskerrat toivat lapsille elämyksellisen kokemuksen ja monet innostuivat valokuvauksesta. Tärkeänä tuloksena voidaan todeta, että Kuvataidepäiväkoti ottaa valokuvauksen yhdeksi työmenetelmäksi 4-vuotiaiden opetussuunnitelmaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin taidekasvatusta ja sen osuutta hyvinvointiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin valokuvaukseen työmenetelmänä ja valokuvailmaisuun sekä sivuttiin Miina Savolaisen kehittämää voimauttavaa valokuvausta.
Toiminnalliset osuudet järjestettiin neljänä erilaisesta ohjauskerrasta. Päiväkodin lukuvuositeema oli supersankarius, joka toimi myös ohjauskertojen teemana koko opinnäytetyön ajan. Ensimmäisellä kerralla keskusteltiin lasten kanssa kameran käytöstä, ja teemaan liittyvästä supersankariudesta sekä tutustuttiin toisiimme. Ensimmäisen kerran tavoitteena oli luoda turvallinen työskentely-ympäristö ja saada taustatietoa lasten ajatuksista valokuvaamisesta ja valokuvissa olemisesta. Lapsia johdateltiin supersankariteemaan, joka auttoi heitä miettimään kuka supersankari haluaa olla seuraavalla ohjauskerralla. Toisella kerralla lapsia kuvattiin ja heistä otettiin kuvat supersankareina. Lapset tutustettiin olemaan kuvassa ja heidät annettiin itse miettiä, minkälaisen kuvan haluaa itsestään otettavan. Kolmannella kerralla lapsille annettiin lupa kuvata haluamiaan kohteita ja neljännellä kerralla pidettiin näyttely. Näyttelyllä pyrittiin antamaan lasten kuville arvoa ja antaa lapsille kokemus näyttelyn järjestämisestä.
Valokuvaus työmenetelmänä osoittautui mieleiseksi sekä henkilökunnalle että lapsille. Osalle lapsista valokuvaus oli helppo väline ilmaista itseään. Ohjauskerrat toivat lapsille elämyksellisen kokemuksen ja monet innostuivat valokuvauksesta. Tärkeänä tuloksena voidaan todeta, että Kuvataidepäiväkoti ottaa valokuvauksen yhdeksi työmenetelmäksi 4-vuotiaiden opetussuunnitelmaan.