Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valokuvaus 4-vuotiaiden päiväkotiryhmässä

Alastalo, Kata (2014)

 
Avaa tiedosto
kata_alastalo.pdf (671.9Kt)
Lataukset: 


Alastalo, Kata
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262661
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkittiin voiko valokuvauksen tuoda yhdeksi työmenetelmäksi Porin kaupungin Kuvataidepäiväkoti Viikarin 4-vuotiaiden Naperot-ryhmään. Toiminnallisiin osuuksiin osallistui yhteensä 17 lasta, jotka kaikki olivat syntyneet vuonna 2009. Opinnäytetyössä pyrittiin lapsilähtöisyyden lisäämiseen ja positiivisen minäkuvan tukemiseen valokuvauksen keinoin.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin taidekasvatusta ja sen osuutta hyvinvointiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin valokuvaukseen työmenetelmänä ja valokuvailmaisuun sekä sivuttiin Miina Savolaisen kehittämää voimauttavaa valokuvausta.

Toiminnalliset osuudet järjestettiin neljänä erilaisesta ohjauskerrasta. Päiväkodin lukuvuositeema oli supersankarius, joka toimi myös ohjauskertojen teemana koko opinnäytetyön ajan. Ensimmäisellä kerralla keskusteltiin lasten kanssa kameran käytöstä, ja teemaan liittyvästä supersankariudesta sekä tutustuttiin toisiimme. Ensimmäisen kerran tavoitteena oli luoda turvallinen työskentely-ympäristö ja saada taustatietoa lasten ajatuksista valokuvaamisesta ja valokuvissa olemisesta. Lapsia johdateltiin supersankariteemaan, joka auttoi heitä miettimään kuka supersankari haluaa olla seuraavalla ohjauskerralla. Toisella kerralla lapsia kuvattiin ja heistä otettiin kuvat supersankareina. Lapset tutustettiin olemaan kuvassa ja heidät annettiin itse miettiä, minkälaisen kuvan haluaa itsestään otettavan. Kolmannella kerralla lapsille annettiin lupa kuvata haluamiaan kohteita ja neljännellä kerralla pidettiin näyttely. Näyttelyllä pyrittiin antamaan lasten kuville arvoa ja antaa lapsille kokemus näyttelyn järjestämisestä.

Valokuvaus työmenetelmänä osoittautui mieleiseksi sekä henkilökunnalle että lapsille. Osalle lapsista valokuvaus oli helppo väline ilmaista itseään. Ohjauskerrat toivat lapsille elämyksellisen kokemuksen ja monet innostuivat valokuvauksesta. Tärkeänä tuloksena voidaan todeta, että Kuvataidepäiväkoti ottaa valokuvauksen yhdeksi työmenetelmäksi 4-vuotiaiden opetussuunnitelmaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste