Toiminnanjohtajan etsikkoaika
Helenius, Outi (2014)
Helenius, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402122254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402122254
Tiivistelmä
Toiminta kolmannen sektorin sosiaali- ja terveyspalveluissa on ollut etenkin viime vuosina huomattavan muutoksen kohteena. Järjestöjen rooli palvelujen tuottajana on kasvanut.
Alalle on tullut ja tulossa entistä enemmän isoja kansallisia ja jopa kansainvälisiä toimijoita. Toimintaympäristön muuttuessa myös järjestöpuolella on lähdetty aktiivisesti kehittämään toimintaa.
Tämä arjen johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen tähtäävä opinnäytetyö toteutettiin uuden, organisaation ulkopuolelta tulevan toiminnanjohtajan näkökulmasta. Toiminnan kehittämisen lähtökohtana oli tehostaa tuloslähtöistä ajattelua. Tavoitteena on, että organisaatio pysyy kilpailukykyisenä myös tulevaisuudessa.
Kohdeorganisaationa on 40 vuotta toiminut kolmannen sektorin toimija. Yhdistys toimii yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavana ja toteuttavana palveluorganisaationa. Toimintaa toteutetaan tarjoamalla päihde- ja mielenterveyspalveluita yhdistyksen kolmessa yksikössä.
Yhdistyksen tuottamat asumispalvelut ovat merkittävässä roolissa organisaation tuloksen teossa. Tässä tehtävässä esitetyt toimenpiteet toteutettiin etupäässä aikuispalvelujen asumisyksikössä. Jatkossa tavoitteena on nyt saatujen kokemusten ja valittujen toimenpiteiden hyödyntäminen läpi koko organisaation.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa keskeisiä tavoitteita olivat toiminnan tutkiminen ja kehittäminen. Toimintatutkimukselle on ominaista käytännön ja teorian sekä samalla ajattelun ja toiminnan välinen vuorovaikutussuhde.
Työn asiantuntijaosuudessa käsiteltiin muutokseen, johtamiseen, muutosjohtamiseen ja hen-kilöstöjohtamiseen liittyviä näkemyksiä ja kokemuksia. Toiminnallisessa osassa keskityttiin konkreettisiin toimenpiteisiin, jotka ovat olleet lähtökohtana toiminnan kehittämistyössä.
Työn edetessä henkilöstöjohtamisen rooli näyttäytyi aina vaan merkityksellisempänä. Tällaisessa sosiaali- ja terveyspalveluiden alalla toteutuvassa toimintakentässä, jossa korostuu työntekijöiden henkilökohtaisen työpanoksen tärkeys, nousee myös henkilöstöjohtamisessa onnistuminen merkittäväksi johtamisen arvoksi.
Alalle on tullut ja tulossa entistä enemmän isoja kansallisia ja jopa kansainvälisiä toimijoita. Toimintaympäristön muuttuessa myös järjestöpuolella on lähdetty aktiivisesti kehittämään toimintaa.
Tämä arjen johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen tähtäävä opinnäytetyö toteutettiin uuden, organisaation ulkopuolelta tulevan toiminnanjohtajan näkökulmasta. Toiminnan kehittämisen lähtökohtana oli tehostaa tuloslähtöistä ajattelua. Tavoitteena on, että organisaatio pysyy kilpailukykyisenä myös tulevaisuudessa.
Kohdeorganisaationa on 40 vuotta toiminut kolmannen sektorin toimija. Yhdistys toimii yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavana ja toteuttavana palveluorganisaationa. Toimintaa toteutetaan tarjoamalla päihde- ja mielenterveyspalveluita yhdistyksen kolmessa yksikössä.
Yhdistyksen tuottamat asumispalvelut ovat merkittävässä roolissa organisaation tuloksen teossa. Tässä tehtävässä esitetyt toimenpiteet toteutettiin etupäässä aikuispalvelujen asumisyksikössä. Jatkossa tavoitteena on nyt saatujen kokemusten ja valittujen toimenpiteiden hyödyntäminen läpi koko organisaation.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa keskeisiä tavoitteita olivat toiminnan tutkiminen ja kehittäminen. Toimintatutkimukselle on ominaista käytännön ja teorian sekä samalla ajattelun ja toiminnan välinen vuorovaikutussuhde.
Työn asiantuntijaosuudessa käsiteltiin muutokseen, johtamiseen, muutosjohtamiseen ja hen-kilöstöjohtamiseen liittyviä näkemyksiä ja kokemuksia. Toiminnallisessa osassa keskityttiin konkreettisiin toimenpiteisiin, jotka ovat olleet lähtökohtana toiminnan kehittämistyössä.
Työn edetessä henkilöstöjohtamisen rooli näyttäytyi aina vaan merkityksellisempänä. Tällaisessa sosiaali- ja terveyspalveluiden alalla toteutuvassa toimintakentässä, jossa korostuu työntekijöiden henkilökohtaisen työpanoksen tärkeys, nousee myös henkilöstöjohtamisessa onnistuminen merkittäväksi johtamisen arvoksi.