VASTUUHOITAJUUDEN KEHITTÄMINEN RUSKATALOISSA
Hohkala, Anu (2014)
Hohkala, Anu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vastuuhoitajuutta Ruskataloissa. Tavoitteena oli selvittää yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden ja vastuuhoitajuuden toteutumisen nykytilanne Ruskataloissa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää vastuuhoitajuuden kehittämistarpeet ja toteuttaa kehittäminen koulutuksen avulla.
Aineistot kerättiin kyselyn sekä asiantuntijatyöryhmän ryhmähaastattelun avulla. Lisäksi aineistoa kerättiin koulutuspalautteella. Sturkturoidut aineistot analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja avoimet kysymykset sekä ryhmähaastattelu sisällön erittelyllä.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus sisälsi kolme sykliä. Ensimmäisen syklin muodosti kyselyn laatiminen, toteutus ja analyysi. Kyselyn tavoitteena oli selvittää yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden ja vastuuhoitajuuden nykytilanne, vastuuhoitajuutta edistävät ja ehkäisevät tekijät sekä vastuuhoitajuuden kehittämisideat. Kysely toteutettiin Ruskatalojen yhdessä yksikössä tammikuussa 2013. Kyselyyn vastasi 28 henkilöä ja vastausprosentti oli 64 %.
Toisen syklin muodosti vastuuhoitajuuden kehittämistarpeiden tunnistaminen ja koulutuksessa käsiteltävien aiheiden kartoittaminen. Aineisto koottiin asiantuntijaryhmän ryhmähaastattelulla. Kyselyn ja asiantuntijaryhmän haastattelun perusteella todettiin, että yksilövastuisen hoitotyön periaatteet ja vastuuhoitajuus toteutuivat Ruskataloissa hyvin ja asenne vastuuhoitajuuteen oli positiivinen. Kehittämisideoita oli vähän.
Toimintatutkimuksen kolmas sykli oli koulutuksen suunnittelu ja toteutus sekä arviointi. Ruskatalojen henkilökunnalle järjestettiin kolme koulutusta keväällä 2013. Koulutukseen osallistui yhteensä 48 henkilöä. Opetusmenetelminä koulutuksessa käytettiin luentoa ja Learning Cafe menetelmää. Koulutuksen sisältö perustui tämän opinnäytetyön teoreettisiin lähtökohtiin ja ryhmähaastattelusta nousseisiin teemoihin. Koulutuksen jälkeen osallistujilta pyydettiin palautetta sekä koulutusaiheista että koulutustavoista.
Tämän toimintatutkimuksen tuotoksena syntynyttä koulutusmateriaalia (Power Point) ja Learning Cafe koulutuksessa syntyneitä kehittämisehdotuksia Ruskatalot voi hyödyntää tulevaisuudessa yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden selkiyttämiseen ja vastuuhoitajuuden kehittämiseen.
Aineistot kerättiin kyselyn sekä asiantuntijatyöryhmän ryhmähaastattelun avulla. Lisäksi aineistoa kerättiin koulutuspalautteella. Sturkturoidut aineistot analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja avoimet kysymykset sekä ryhmähaastattelu sisällön erittelyllä.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus sisälsi kolme sykliä. Ensimmäisen syklin muodosti kyselyn laatiminen, toteutus ja analyysi. Kyselyn tavoitteena oli selvittää yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden ja vastuuhoitajuuden nykytilanne, vastuuhoitajuutta edistävät ja ehkäisevät tekijät sekä vastuuhoitajuuden kehittämisideat. Kysely toteutettiin Ruskatalojen yhdessä yksikössä tammikuussa 2013. Kyselyyn vastasi 28 henkilöä ja vastausprosentti oli 64 %.
Toisen syklin muodosti vastuuhoitajuuden kehittämistarpeiden tunnistaminen ja koulutuksessa käsiteltävien aiheiden kartoittaminen. Aineisto koottiin asiantuntijaryhmän ryhmähaastattelulla. Kyselyn ja asiantuntijaryhmän haastattelun perusteella todettiin, että yksilövastuisen hoitotyön periaatteet ja vastuuhoitajuus toteutuivat Ruskataloissa hyvin ja asenne vastuuhoitajuuteen oli positiivinen. Kehittämisideoita oli vähän.
Toimintatutkimuksen kolmas sykli oli koulutuksen suunnittelu ja toteutus sekä arviointi. Ruskatalojen henkilökunnalle järjestettiin kolme koulutusta keväällä 2013. Koulutukseen osallistui yhteensä 48 henkilöä. Opetusmenetelminä koulutuksessa käytettiin luentoa ja Learning Cafe menetelmää. Koulutuksen sisältö perustui tämän opinnäytetyön teoreettisiin lähtökohtiin ja ryhmähaastattelusta nousseisiin teemoihin. Koulutuksen jälkeen osallistujilta pyydettiin palautetta sekä koulutusaiheista että koulutustavoista.
Tämän toimintatutkimuksen tuotoksena syntynyttä koulutusmateriaalia (Power Point) ja Learning Cafe koulutuksessa syntyneitä kehittämisehdotuksia Ruskatalot voi hyödyntää tulevaisuudessa yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden selkiyttämiseen ja vastuuhoitajuuden kehittämiseen.