Reflektiivisyys ja dialogisuus yhteistyösuhteessa
Meriö, Kirsti (2014)
Meriö, Kirsti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042833
Tiivistelmä
Mielenterveyshoitotyössä keskeiseksi nousee mielenterveyshoitotyötä tekevän työntekijän ja asiakkaan välinen suhde eli yhteistyösuhde. Vuorovaikutustaitojen merkitys työssä korostuu. Dialogisuuden ja reflektiivisyyden taitoja tarvitaan yhteistyösuhteen luomisessa ja kehittämisessä. Mielenterveyshoitotyötä tekevän on tärkeää pystyä kasvattamaan itseymmärrystään voidakseen ymmärtää asiakasta ja voidakseen toimia menestyksellisessä yhteistyösuhteessa tämän kanssa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa yhteistyösuhteesta sekä dialogisesta ja reflektiivisestä työotteesta. Tarkoituksena oli järjestää aiheesta koulutustapahtuma ja tuottaa sitä varten powerpoint-luentomateriaali, ja siten lisätä kohderyhmän tietoutta ja omakohtaista pohdintaa. Tämän kootun tiedon avulla oli tarkoitus siirtää teoriaa käytäntöön; tässä tapauksessa kohderyhmän omaan työhön mielenterveyskuntoutuksen parissa.
Koulutustapahtuma toteutettiin mielenterveyskuntoutujille suunnatussa tuetun asumisen yksikössä sen henkilöstölle helmikuussa 2014. Koulutustapahtuman pääteemat olivat yhteistyösuhde, dialogisuus ja reflektiivisyys. Teemoja käsiteltiin luentokalvojen pohjalta. Luennoinnin lisäksi teemoja syvennettiin yhteisellä keskustelulla, harjoituksilla sekä videomateriaalilla. Luentomateriaali jäi henkilöstön käyttöön.
Koulutustapahtumasta kerättiin osallistujilta palaute. Palaute oli positiivista; osallistujat kokivat aihepiirin tärkeäksi ja mielekkääksi oman työn näkökulmasta. Kehittämishaasteeksi nousi löytää työryhmän yhteistä aikaa näiden teemojen pohtimiseksi ja käytäntöön viemiseksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa yhteistyösuhteesta sekä dialogisesta ja reflektiivisestä työotteesta. Tarkoituksena oli järjestää aiheesta koulutustapahtuma ja tuottaa sitä varten powerpoint-luentomateriaali, ja siten lisätä kohderyhmän tietoutta ja omakohtaista pohdintaa. Tämän kootun tiedon avulla oli tarkoitus siirtää teoriaa käytäntöön; tässä tapauksessa kohderyhmän omaan työhön mielenterveyskuntoutuksen parissa.
Koulutustapahtuma toteutettiin mielenterveyskuntoutujille suunnatussa tuetun asumisen yksikössä sen henkilöstölle helmikuussa 2014. Koulutustapahtuman pääteemat olivat yhteistyösuhde, dialogisuus ja reflektiivisyys. Teemoja käsiteltiin luentokalvojen pohjalta. Luennoinnin lisäksi teemoja syvennettiin yhteisellä keskustelulla, harjoituksilla sekä videomateriaalilla. Luentomateriaali jäi henkilöstön käyttöön.
Koulutustapahtumasta kerättiin osallistujilta palaute. Palaute oli positiivista; osallistujat kokivat aihepiirin tärkeäksi ja mielekkääksi oman työn näkökulmasta. Kehittämishaasteeksi nousi löytää työryhmän yhteistä aikaa näiden teemojen pohtimiseksi ja käytäntöön viemiseksi.