Sähköinen viestintä, case Insinööri- ja mittauspalvelu Ässät Oy
Törnroos, Joni (2014)
Törnroos, Joni
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123080
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään modernia digitaalista markkinointia ja sen eri kanavia ja käytännössä olevia työkaluja. Työ toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka pääpisteenä on kustannustehokas markkinointi pk-sektorin yritykselle. Työn toimeksiantajana toimii Insinööri- ja mittauspalvelu Ässät Oy. Insinööri- ja mittauspalvelu Ässät Oy on rakennus- ja sähköalan kokonaisvaltainen ammattilainen, jolla oli konkreettinen tarve kehittää omaa digitaalista markkinointia ja asiakasviestintää.
Työn keskeisimpiä alueita ovat sosiaalisen markkinoinnin suunnitteleminen, sosiaalisen markkinoinnin toteutus, Facebook-mainostaminen, kotisivujen hakukoneoptimoinnin suunnitteleminen ja toteuttaminen, Google-mainonnan suunnittelu ja aloittaminen sekä erilaisten kehittäjätyökalujen käyttö.
Työn toteuttajalla on aikaisempi kokemus pk-yritysten markkinoinnin suunnittelemisesta ja toteutuksesta, ja tätä peilataan työssä käytettävään digitaalista markkinointia koskevaan kirjallisuuteen ja toimintaoppaisiin. Työssä on keskitytty toiminnalliseen toteutukseen ja tämän dokumentointiin. Valitut kehityskohteet on konkreettisesti toteutettu opinnäytetyön edetessä. Työssä on pyritty tuomaan esille se, minkä takia on käytetty valittuja metodeita ja toimintatapoja, jotta myös muut asiasta kiinnostuneet voivat käyttää opinnäytetyötä pohjana suunnitellessaan digitaalista markkinointia. Lisäksi opinnäytetyössä on pyritty tuomaan selkeästi esille avainkäsitteet ja toimintamallit, jotka ovat keskeisiä digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työn konkreettisin saavutus oli onnistuneen ja kokonaisvaltaisen digitaalisen kampanjan suunnittelu ja toteutus. Työlle asetettu budjetti oli hyvin rajallinen, mutta työssä onnistuttiin saavuttamaan asetetut tavoitteet kustannustehokkaasti. Työssä havainnoituu modernien markkinakeinojen mahdollisuuksia ja niiden vaikutuksia yrityksen asiakasviestintään ja sen muutoksiin.
Työn keskeisimpiä alueita ovat sosiaalisen markkinoinnin suunnitteleminen, sosiaalisen markkinoinnin toteutus, Facebook-mainostaminen, kotisivujen hakukoneoptimoinnin suunnitteleminen ja toteuttaminen, Google-mainonnan suunnittelu ja aloittaminen sekä erilaisten kehittäjätyökalujen käyttö.
Työn toteuttajalla on aikaisempi kokemus pk-yritysten markkinoinnin suunnittelemisesta ja toteutuksesta, ja tätä peilataan työssä käytettävään digitaalista markkinointia koskevaan kirjallisuuteen ja toimintaoppaisiin. Työssä on keskitytty toiminnalliseen toteutukseen ja tämän dokumentointiin. Valitut kehityskohteet on konkreettisesti toteutettu opinnäytetyön edetessä. Työssä on pyritty tuomaan esille se, minkä takia on käytetty valittuja metodeita ja toimintatapoja, jotta myös muut asiasta kiinnostuneet voivat käyttää opinnäytetyötä pohjana suunnitellessaan digitaalista markkinointia. Lisäksi opinnäytetyössä on pyritty tuomaan selkeästi esille avainkäsitteet ja toimintamallit, jotka ovat keskeisiä digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työn konkreettisin saavutus oli onnistuneen ja kokonaisvaltaisen digitaalisen kampanjan suunnittelu ja toteutus. Työlle asetettu budjetti oli hyvin rajallinen, mutta työssä onnistuttiin saavuttamaan asetetut tavoitteet kustannustehokkaasti. Työssä havainnoituu modernien markkinakeinojen mahdollisuuksia ja niiden vaikutuksia yrityksen asiakasviestintään ja sen muutoksiin.