Vastuullisuusviestintä henkilöstölle : viestinnän tavat ja kanavat Osuuskauppa Hämeenmaalla
Jäppilä, Jenni (2014)
Jäppilä, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113013
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tutkia vastuullisen liiketoiminnan viestintää operatiivisen tason henkilöstölle. Tarkoituksena on selvittää, mitä tarkoittaa vastuullisuuden viestintä ja sen toteuttaminen liiketoiminnan kannalta. Työssä tutkitaan henkilöstöviestinnän näkökulmasta myös vastuullisuuden viestimiseen sopivia tapoja ja kanavia. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on Osuuskauppa Hämeenmaa, joka on yksi 20 S-ryhmän alueosuuskaupoista. Osuuskauppa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä ja sillä on toimintaa kuudella eri liiketoiminta-alueella.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu kahteen teorialukuun. Ensin käsitellään vastuullisuusviestintää ja sen merkitystä sekä toteuttamista liiketoiminnan näkökannalta. Työyhteisöviestinnän luvussa syvennytään viestinnän tavoitteisiin sekä tapoihin ja kanaviin vastuullisuusviestinnän näkökulmasta. Työn empiirisessä osuudessa esitellään kohdeyritys, tutkimus sekä tulokset ja johtopäätökset.
Työssä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusosuuden tavoitteena on selvittää, kuinka osuuskaupan vastuullisuusasioista tulee viestiä operatiivisen tason myyjille, minkälainen rooli esimiehellä on ja kuinka nykyinen henkilöstölehti toimii vastuullisuusasioiden viestintäkanavana. Tiedonhankintamenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu ja tutkijan kaksiosainen havainnointi. Tutkimuksessa on haastateltu kahdeksaa Lahden alueen markettoimialan operatiivisen tason työntekijää alkuvuonna 2014.
Sekä teoria- että empiriaosuuden pohjalta voidaan todeta, että vastuullisuusviestinnän merkitystä tulee korostaa aina, eikä vain silloin kuin yksittäinen vastuuasia on ajankohtainen. Vastuullisuudesta tulee viestiä rehellisesti, laaja-alaisesti ja vuorovaikutteisesti. Tutkimustulosten perusteella korostuu se, että operatiivisen tason on ymmärrettävä oma vastuunsa tiedon etsijänä ja esimiehien on ymmärrettävä oma vastuunsa tiedon välittäjänä. Vastuullisuusviestinnässä tavoittavin kanava on esimiesviestintä. Henkilöstölehti onnistuu vastuullisuusviestinnässä, kun se suunnitellaan henkilöstöä varten ja heidän toiveidensa mukaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu kahteen teorialukuun. Ensin käsitellään vastuullisuusviestintää ja sen merkitystä sekä toteuttamista liiketoiminnan näkökannalta. Työyhteisöviestinnän luvussa syvennytään viestinnän tavoitteisiin sekä tapoihin ja kanaviin vastuullisuusviestinnän näkökulmasta. Työn empiirisessä osuudessa esitellään kohdeyritys, tutkimus sekä tulokset ja johtopäätökset.
Työssä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusosuuden tavoitteena on selvittää, kuinka osuuskaupan vastuullisuusasioista tulee viestiä operatiivisen tason myyjille, minkälainen rooli esimiehellä on ja kuinka nykyinen henkilöstölehti toimii vastuullisuusasioiden viestintäkanavana. Tiedonhankintamenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu ja tutkijan kaksiosainen havainnointi. Tutkimuksessa on haastateltu kahdeksaa Lahden alueen markettoimialan operatiivisen tason työntekijää alkuvuonna 2014.
Sekä teoria- että empiriaosuuden pohjalta voidaan todeta, että vastuullisuusviestinnän merkitystä tulee korostaa aina, eikä vain silloin kuin yksittäinen vastuuasia on ajankohtainen. Vastuullisuudesta tulee viestiä rehellisesti, laaja-alaisesti ja vuorovaikutteisesti. Tutkimustulosten perusteella korostuu se, että operatiivisen tason on ymmärrettävä oma vastuunsa tiedon etsijänä ja esimiehien on ymmärrettävä oma vastuunsa tiedon välittäjänä. Vastuullisuusviestinnässä tavoittavin kanava on esimiesviestintä. Henkilöstölehti onnistuu vastuullisuusviestinnässä, kun se suunnitellaan henkilöstöä varten ja heidän toiveidensa mukaan.