IT Service Management Support for IT in Company X
Lehtonen, Ninja (2014)
Lehtonen, Ninja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403153186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403153186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata IT:lle tarjottavan IT-palvelunhallinnan tuen (IT Service Management Support) palvelut ja niiden organisointi Yrityksessä X.
Opinnäytetyö perustuu käytännön työhön, jonka tekijä on toteuttanut Yritys X:ssä ’ITSM Supportin’ roolissa syksyllä 2013.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle. Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin internet-lähteitä. Tämän lisäksi opinnäytetyö perustuu tekijän omaan kokemukseen ja tietoon, jonka hän sai työskennellessään Yritys X:ssä.
Opinnäytetyö käsittelee lyhyesti IT-palvelunhallinnan pääkäsitteistön teoriaa ja esittelee Yritys X:n IT:n rakenteen. Opinnäytetyön pääosa esittelee Yritys X:n IT-palvelunhallinnan tuen palvelumallin -ja organisaation sekä sen tarjoamat palvelut IT:lle.
Lopputuloksena opinnäytetyö osoittaa, että IT-palvelunhallinnan tuki ja sen tarjoamat palvelut eroavat organisaatioittain ja tämä opinnäytetyö kuvaa yhden tavan organisoida nämä palvelut. Lopuksi Yritys X:lle annetaan joitain tulevaisuuden kehitysideoita, kuten SMO (Service Management Office) konseptin käyttöönoton.
Opinnäytetyö perustuu käytännön työhön, jonka tekijä on toteuttanut Yritys X:ssä ’ITSM Supportin’ roolissa syksyllä 2013.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle. Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin internet-lähteitä. Tämän lisäksi opinnäytetyö perustuu tekijän omaan kokemukseen ja tietoon, jonka hän sai työskennellessään Yritys X:ssä.
Opinnäytetyö käsittelee lyhyesti IT-palvelunhallinnan pääkäsitteistön teoriaa ja esittelee Yritys X:n IT:n rakenteen. Opinnäytetyön pääosa esittelee Yritys X:n IT-palvelunhallinnan tuen palvelumallin -ja organisaation sekä sen tarjoamat palvelut IT:lle.
Lopputuloksena opinnäytetyö osoittaa, että IT-palvelunhallinnan tuki ja sen tarjoamat palvelut eroavat organisaatioittain ja tämä opinnäytetyö kuvaa yhden tavan organisoida nämä palvelut. Lopuksi Yritys X:lle annetaan joitain tulevaisuuden kehitysideoita, kuten SMO (Service Management Office) konseptin käyttöönoton.