Puhdastilakouluttajakoulutuksen kehittäminen
Valonen, Piia (2014)
Valonen, Piia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243469
Tiivistelmä
Puhdastilat ovat erittäin puhtaat laboratorio- ja tuotantotilat, joita käytetään muun muassa lääke- ja elektroniikkateollisuudessa. Puhdastilojen olosuhteita valvotaan ja säädellään tarkasti, ja siellä saa työskennellä vain erityisen koulu-tuksen läpikäynyt henkilökunta.
Puhdastilakouluttajakoulutus kehitettiin jotta saataisiin lisää Puhdastilapassikouluttajia Savon koulutuskuntayhtymän hallinnoiman Puhdastilakoulutuskeskuksen järjestämille Puhdastilapassi-kursseille. Puhdastilapassi on perustason koulutus puhdastiloissa työskenteleville, jossa annetaan perustiedot tilojen luokituksista ja toimintaperiaatteista, aseptiikasta, kontaminaation lähteistä, ja pukeutumisesta puhdastiloihin.
Puhdastilakouluttajakoulutuksen järjesti Puhdastilakoulutuskeskus oppisopimuskoulutuksena. Koulutuksen ajankohta oli 20.3.2012 – 3.12.2012, ja sen laajuus oli 7 op (64 tuntia lähiopetusta ja 136 tuntia itsenäistä opiskelua). Koulutuksen suoritti seitsemän henkilöä: kaksi Savon koulutuskuntayhtymän Savon ammatti- ja aikuisopistosta, kaksi Savonia ammattikorkeakoulusta, kaksi Itä-Suomen yliopistosta, sekä yksi Kuopion yliopistollisen sairaalan sairaala-apteekista.
Koulutukseen osallistuneille (N=7) lähetettiin kysely vuoden kuluttua koulutuksen loppumisesta. Kaikki vastanneet (N=6) olivat olleet tyytyväisiä koulutukseen. He olivat pystyneet hyödyntämään oppejaan toimimalla Puhdastilapassi-kouluttajina, sekä kehittämällä ja päivittämällä myös muita järjestämiään opintojaksoja.
Kyselyn perusteella puhdastilakouluttajakoulutus onnistui hyvin. Koulutuksesta valmistui seitsemän osaavaa Puhdastilapassi-kouluttajaa. Tulevaisuudessa koulutettaville voisi antaa yksilötehtävän jossa he tekisivät selvityksen itseään kiinnostavasta, puhdastiloihin liittyvästä asiasta. Jokainen esittelisi koosteensa pienessä seminaarissa, tai tuotokset voitaisiin jakaa toisille Moodle-toimintaympäristössä. Tämä voisi olla ajallisesti tehokkain keino lisätä koulutuksen aikana jaettavaa puhdastilatietoutta osallistujien kiinnostuksen kohteiden mukaisesti.
Puhdastilakouluttajakoulutus kehitettiin jotta saataisiin lisää Puhdastilapassikouluttajia Savon koulutuskuntayhtymän hallinnoiman Puhdastilakoulutuskeskuksen järjestämille Puhdastilapassi-kursseille. Puhdastilapassi on perustason koulutus puhdastiloissa työskenteleville, jossa annetaan perustiedot tilojen luokituksista ja toimintaperiaatteista, aseptiikasta, kontaminaation lähteistä, ja pukeutumisesta puhdastiloihin.
Puhdastilakouluttajakoulutuksen järjesti Puhdastilakoulutuskeskus oppisopimuskoulutuksena. Koulutuksen ajankohta oli 20.3.2012 – 3.12.2012, ja sen laajuus oli 7 op (64 tuntia lähiopetusta ja 136 tuntia itsenäistä opiskelua). Koulutuksen suoritti seitsemän henkilöä: kaksi Savon koulutuskuntayhtymän Savon ammatti- ja aikuisopistosta, kaksi Savonia ammattikorkeakoulusta, kaksi Itä-Suomen yliopistosta, sekä yksi Kuopion yliopistollisen sairaalan sairaala-apteekista.
Koulutukseen osallistuneille (N=7) lähetettiin kysely vuoden kuluttua koulutuksen loppumisesta. Kaikki vastanneet (N=6) olivat olleet tyytyväisiä koulutukseen. He olivat pystyneet hyödyntämään oppejaan toimimalla Puhdastilapassi-kouluttajina, sekä kehittämällä ja päivittämällä myös muita järjestämiään opintojaksoja.
Kyselyn perusteella puhdastilakouluttajakoulutus onnistui hyvin. Koulutuksesta valmistui seitsemän osaavaa Puhdastilapassi-kouluttajaa. Tulevaisuudessa koulutettaville voisi antaa yksilötehtävän jossa he tekisivät selvityksen itseään kiinnostavasta, puhdastiloihin liittyvästä asiasta. Jokainen esittelisi koosteensa pienessä seminaarissa, tai tuotokset voitaisiin jakaa toisille Moodle-toimintaympäristössä. Tämä voisi olla ajallisesti tehokkain keino lisätä koulutuksen aikana jaettavaa puhdastilatietoutta osallistujien kiinnostuksen kohteiden mukaisesti.