Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luaskriptin käyttö C++-aplikaatiossa

Hallinen, Jesse (2014)

 
Avaa tiedosto
Hallinen_Jesse.pdf (623.3Kt)
Lataukset: 


Hallinen, Jesse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243456
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tehdä ristinollan kaltainen Five in a row -peli käyttäen Luaskriptiä toimeksiantona peliohjelmointiyritys Star Arcade Oy:lle sekä esitellä esimerkkien avulla, kuinka Lua voidaan käytännössä liittää C++-aplikaatioon. Luan liitännän toteutuksessa testattiin neljää erilaista Luan ja C++:n välistä liitäntäratkaisua, jotka olivat LuaBind, ToLua++, Lunar ja LuaBridge. Liitännät toteutettiin itse tehtyyn yksinkertaiseen pelimoottoriin. Lualla tehtiin myös yksinkertainen ohjelma, joka käytti edellä mainittua pelimoottoria. Liitäntäratkaisuja vertailtiin toisiinsa niiden ominaisuuksien, käytön helppouden ja liittämiseen vaaditun koodin määrän perusteella.

Pelin toteutus onnistui tavoitteiden mukaisesti aikataulussa. Peli tullaan luultavasti joskus julkaisemaan sellaisenaan tai hieman muunneltuna.

LuaBind on hyvä ratkaisu silloin, kun vaaditaan helppoa ja kehittynyttä C++:n ominaisuuksien käyttöä Luan kautta eikä välitetä ajotiedoston koon kasvamisesta.

LuaBridge on ominaisuuksiltaan LuaBindin ja Lunarin välistä, mutta kuitenkin paljon lähempänä Lunaria. LuaBridgen käyttö on miltei yhtä helppoa kuin LuaBindin eikä kuitenkaan ole riippuvainen mistään suurista kirjastoista. LuaBridge onkin oivallinen vaihtoehto, kun halutaan pitää ajotiedosto suhteellisen pienenä ja Luan liittämisprosessi yksinkertaisena.

Lunar on tutkituista ratkaisuista pienin ja nopein, mutta ominaisuuksiltaan vähäisin. Se vaatii luomaan C++-funktioista ja -luokista yhteensopivia Lunarin kanssa. Lunar soveltuukin erityisesti yksinkertaisiin projekteihin, joilta vaaditaan hyvää suorituskykyä ja pientä kokoa. Lunarin osittainen tarkoitus on toimia myös pohjana, jonka päälle jokainen voi rakentaa tarvittaessa oman ratkaisunsa.

ToLua++:n käyttö ei onnistunut, mutta ominaisuuksiensa perusteella se vaikuttaa mielenkiintoiselta
vaihtoehdolta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste