TAKKin hitsauskoulutuksen kehittämisen Moodle-projekti
Mäntynen, Jyrki; Mäenpää, Vesa; Salmi, Reijo; Sälli, Timo (2014)
Mäntynen, Jyrki
Mäenpää, Vesa
Salmi, Reijo
Sälli, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283611
Tiivistelmä
Tämän opettajankoulutuksen kehittämishankkeen aiheena oli arvioida Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa (TAKK), vuonna 2013 toteutettua hitsauskoulutuksen Moodle-projektia ja antaa kehitysideoita verkko-oppimisympäristön jatkuvaan laadun parantamiseen opetusmenetelmien ja pedagogiikan osalta.
Työn tutkimusosuus toteutettiin hitsauskoulutuksen peruskurssin oppilaille tammikuussa 2014 tehdyllä kyselytutkimuksella, joka analysoitiin laadullisella, teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa opiskelijoiden näkemyksistä verkko-opetukseen siirtymisen haasteista ja kehitystarpeista. Varsinaisen Moodle projektin toteuttamista koskeva analyysi tehtiin itsearvioinnin keinoin peilaamalla projektin toteutusta työn teoreettiseen viitekehykseen.
Työn tulokset osoittavat, että koulutuksen erilaisten tietomateriaalien löytyminen yhdestä kohteesta ja niiden käytettävyys ajasta ja paikasta riippumatta oli opiskelijoiden mielestä yksi tärkeimmistä parannuksista. Tämä osoitti, että verkko-oppiminen toimii hyvin oppimismuotona myös ammatillisen aikuiskoulutuksen kädentaitojen aloilla.
Tämä Moodle-projekti synnytti ensimmäisen Moodle verkko-oppimisympäristön TAKKin levy- ja hitsaustöiden koulutukseen. Kehitys jatkuu myös projektin jälkeen. Työmme osoittaa, että verkko-opetusympäristöä (Moodle) tulee kehittää ja parantaa yhä monipuolisemmaksi ja laadukkaammaksi. Yleisesti jo tiedostetaan, että jatkossa pedagogiikka kytkeytyy entistä tiiviimmin oppimisen ohjaamiseen. Tulevaisuuden verkko-opetusympäristössä tietorakenteet muodostuvat kollektiivisesti ja siellä tullaan jakamaan asiantuntijuutta työelämän muuttuviin tarpeisiin. Verkko-opetuksen menetelmät, prosessit, teknologia uudistuvat kaiken aikaa ja nämä edellyttävät verkko-opetuksen jatkuvaa ylläpitoa ja kehittä-mistä. Tässä kehittämishankkeessa kuvatut jatkuvan parantamisen malli sekä Demingin laatuympyrä toimivat esimerkkeinä jatkuvan kehittämisen työkaluista.
Työn tutkimusosuus toteutettiin hitsauskoulutuksen peruskurssin oppilaille tammikuussa 2014 tehdyllä kyselytutkimuksella, joka analysoitiin laadullisella, teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa opiskelijoiden näkemyksistä verkko-opetukseen siirtymisen haasteista ja kehitystarpeista. Varsinaisen Moodle projektin toteuttamista koskeva analyysi tehtiin itsearvioinnin keinoin peilaamalla projektin toteutusta työn teoreettiseen viitekehykseen.
Työn tulokset osoittavat, että koulutuksen erilaisten tietomateriaalien löytyminen yhdestä kohteesta ja niiden käytettävyys ajasta ja paikasta riippumatta oli opiskelijoiden mielestä yksi tärkeimmistä parannuksista. Tämä osoitti, että verkko-oppiminen toimii hyvin oppimismuotona myös ammatillisen aikuiskoulutuksen kädentaitojen aloilla.
Tämä Moodle-projekti synnytti ensimmäisen Moodle verkko-oppimisympäristön TAKKin levy- ja hitsaustöiden koulutukseen. Kehitys jatkuu myös projektin jälkeen. Työmme osoittaa, että verkko-opetusympäristöä (Moodle) tulee kehittää ja parantaa yhä monipuolisemmaksi ja laadukkaammaksi. Yleisesti jo tiedostetaan, että jatkossa pedagogiikka kytkeytyy entistä tiiviimmin oppimisen ohjaamiseen. Tulevaisuuden verkko-opetusympäristössä tietorakenteet muodostuvat kollektiivisesti ja siellä tullaan jakamaan asiantuntijuutta työelämän muuttuviin tarpeisiin. Verkko-opetuksen menetelmät, prosessit, teknologia uudistuvat kaiken aikaa ja nämä edellyttävät verkko-opetuksen jatkuvaa ylläpitoa ja kehittä-mistä. Tässä kehittämishankkeessa kuvatut jatkuvan parantamisen malli sekä Demingin laatuympyrä toimivat esimerkkeinä jatkuvan kehittämisen työkaluista.