Moottoripyöräilijöiden ostokäyttäytyminen taloudellisessa taantumassa : case: Storm Motor Oy
Heinonen, Niko (2014)
Heinonen, Niko
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273607
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee moottoripyöräilyä ja alan harrastajien ostokäyttäytymistä taloudellisen taantuman aikana. Opinnäytetyön avulla tutkitaan case-yrityksen kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja sen muutoksia taloudellisesti epävarmoina aikoina.
Tavoitteena on kerätä toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa ja tuoda esiin asiakkaiden näkemyksiä kotimaisesta moottoripyöräilystä, joita voidaan käyttää hyväksi case-yrityksen toiminnassa. Lisäksi tavoitteena on muun muassa selvittää, ovatko kuluttajat leikkaamassa harrastukseen sijoittamaansa pääomaa ja tätä kautta esimerkiksi siirtämässä ajovarusteiden tai huolto-osien hankintaa myöhemmäksi tulevaisuuteen. Tutkimuskysymysten avulla selvitetään, kuinka case-yrityksen toimintaa voidaan kehittää. Kaiken lähtökohtana on case-yrityksen laskeneiden asiakasmäärien parantaminen ja tätä kautta tuloksen parantaminen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kotimainen moottoripyörävarustealan yritys Storm Motor Oy.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, suhdannevaihteluiden vaikutusta ostokäyttäytymiseen, sekä suomalaista kuluttajaa ja kulutustottumuksia. Teoreettinen viitekehyksen pohjana ovat tutkimusaihetta käsittelevä kirjallisuus, sekä julkaisut ja tilastot.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa esitellään toimeksiantajayritys, sekä toimiala. Tämän jälkeen esitellään tutkimussuunnitelma, toteutus ja empiriaosan pohjana toiminut kvantitatiivinen kyselytutkimus. Näiden jälkeen kyselytutkimuksessa saadut tulokset analysoidaan, jonka jälkeen niistä tehdään johtopäätökset ja kehitysehdotukset toimeksiantajan liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa heidän omilta kanta-asiakkailtaan. Tätä tietoa pystytään hyödyntämään tarjottaessa case-yritykselle toimintamalli, jolla yrityksen toimintaa pystytään kehittämään asiakkaiden näkemysten mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tutkimuskysymyksiin pystyttiin vastaamaan. Opinnäytetyön pohjalta todettiin, että toimeksiantajalla on edellytykset kannattavalle liiketoiminnalle Suomessa.
Tavoitteena on kerätä toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa ja tuoda esiin asiakkaiden näkemyksiä kotimaisesta moottoripyöräilystä, joita voidaan käyttää hyväksi case-yrityksen toiminnassa. Lisäksi tavoitteena on muun muassa selvittää, ovatko kuluttajat leikkaamassa harrastukseen sijoittamaansa pääomaa ja tätä kautta esimerkiksi siirtämässä ajovarusteiden tai huolto-osien hankintaa myöhemmäksi tulevaisuuteen. Tutkimuskysymysten avulla selvitetään, kuinka case-yrityksen toimintaa voidaan kehittää. Kaiken lähtökohtana on case-yrityksen laskeneiden asiakasmäärien parantaminen ja tätä kautta tuloksen parantaminen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kotimainen moottoripyörävarustealan yritys Storm Motor Oy.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, suhdannevaihteluiden vaikutusta ostokäyttäytymiseen, sekä suomalaista kuluttajaa ja kulutustottumuksia. Teoreettinen viitekehyksen pohjana ovat tutkimusaihetta käsittelevä kirjallisuus, sekä julkaisut ja tilastot.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa esitellään toimeksiantajayritys, sekä toimiala. Tämän jälkeen esitellään tutkimussuunnitelma, toteutus ja empiriaosan pohjana toiminut kvantitatiivinen kyselytutkimus. Näiden jälkeen kyselytutkimuksessa saadut tulokset analysoidaan, jonka jälkeen niistä tehdään johtopäätökset ja kehitysehdotukset toimeksiantajan liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa heidän omilta kanta-asiakkailtaan. Tätä tietoa pystytään hyödyntämään tarjottaessa case-yritykselle toimintamalli, jolla yrityksen toimintaa pystytään kehittämään asiakkaiden näkemysten mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tutkimuskysymyksiin pystyttiin vastaamaan. Opinnäytetyön pohjalta todettiin, että toimeksiantajalla on edellytykset kannattavalle liiketoiminnalle Suomessa.