Työelämäjaksot toisen asteen ammatillisten opettajien osaamisen kehittäjänä
Lankinen, Hanna (2014)
Lankinen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404023768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404023768
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on kouluttaa osaavia ammattilaisia työelämän tarpeisiin. Työelämän nykytilanteen ymmärtäminen sekä tulevaisuuden tarpeiden ennakointi vaatii koulutusorganisaatioilta sekä yksittäisiltä opettajilta vahvaa työelämäosaamista ja yhteyksiä alan yrityksiin. Yhtenä väylänä työelämäyhteistyön vahvistamiseen voidaan hyö-dyntää opettajien työelämäjaksoja, jotka toteutetaan oppilaitoksen ulkopuolisissa yrityksissä tai organisaatioissa. ESR-rahoitteisen Työtä, tietoa ja osallisuutta -projektin (2010–2013) tavoitteena oli edistää oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä. Tavoitteeseen pyrittiin muun muassa järjestämällä opettajien työelämäjaksoja. Hanketta koordinoi Uudenmaan alueella toimiva Keskuspuiston ammattiopisto ja osatoteuttajina hankkeessa mukana olivat Ammattiopisto Luovi, Stadin ammattiopisto sekä Oulun seudun ammattiopisto. Hankkeen aikana toteutettiin kaikissa kumppanioppilaitoksissa yhteensä 68 työelämäjaksoa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla työelämäjaksot kehittävät toisen asteen ammatillisten opettajien osaamista. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja aineisto koostuu 15 kirjallisesta raportista, jotka opettajat laativat työelämäjaksonsa päättymisen jälkeen. Lisäksi aineistona käytettiin yhtä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jonka teemat muodostettiin hyödyntämällä Seppo Helakorven teoreettista viitekehystä ammatillisen opettajan osaamisen osa-alueista. Tuloksista ilmeni, että työelämäjaksot lisäsivät oman ammattialan hallintaa, edistivät verkostoitumista työelämän edustajien kanssa sekä lisäsivät opettajien ymmärrystä siitä, miten tiettyjä sisältöjä voidaan opettaa. Lisäksi työelämäjaksot auttoivat oman työn ja työyhteisön jatkuvassa kehittämisessä sekä lisäsivät tietoisuutta oman ammattialan kehittymisestä. Aineiston pohjalta koottiin myös keskeiset suositukset siitä, mitä asioita tulisi huomioida opettajien työelämäjaksojen suunnittelussa ja toteutuksessa.