Selvitys opiskelijapalautejärjestelmän tarpeellisuudesta ja kehittämisestä : Seurakuntaopiston Vaalijalan Valmentava II -opiskelijaryhmissä
Moilanen, Anna-Riikka (2014)
Moilanen, Anna-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313716
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa korostetaan vammaisten henkilöiden osallisuutta, mahdollisuutta vaikuttaa omaan elämäänsä ja olla aktiivisena toimijana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä opiskelija-palautejärjestelmän tarpeellisuus ja hyödyllisyys Vaalijalassa toimivien Seurakuntaopiston valmentava II -ryhmien osalta sekä selvittää mitä asioita tulee ottaa huomioon opiskelijapalautejärjestelmää suunniteltaessa. Tavoitteena oli myös pohtia opiskelijapalautejärjestelmän vaikuttavuutta valmentava II -opiskelijoiden opinnoissa.
Käytännön toteutus tapahtui kahdella eri teemahaastattelu kerralla. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin teemoittain. Aiheen käsittely jatkui vielä avoimella kyselylomakkeella sähköpostitse, minkä tulokset analysoitiin teemoittain.
Tässä opinnäytetyössä tuli esille, että opiskelijapalautejärjestelmä on tarpeellinen ja se mahdollistaa vaikeimmin vammaisten osallisuuden. Haasteeksi koettiin kehittää vain yksi ainoa opiskelijapalaute-järjestelmä, koska opiskelijaryhmät olivat keskenään liian heterogeenisia. Erityisesti vaikeimmin vammaisten opiskelijoiden huomiointi opiskelijapalautejärjestelmää suunniteltaessa nähtiin haasta-vana. Tämä kuitenkin mahdollistaisi heidän pääsevän paremmin osalliseksi omiin opintoihinsa sekä vaikuttaa omaan opintopolkuunsa. Toimiva opiskelijapalautejärjestelmä kykenee ottamaan huomioon eri näkökulmien kautta opiskelijoiden kommunikaatioon sekä lähtökohtiin liittyvät haasteet, jotka vaikuttavat heidän opintojen suunnitteluun sekä toteutukseen.
Opiskelijapalautejärjestelmä todettiin tarpeelliseksi ja kehittämistyö tämän projektin ympärillä jatkuu. Mahdollinen pilottihanke antaa paljon lisätietoa opiskelijapalautejärjestelmästä.
Käytännön toteutus tapahtui kahdella eri teemahaastattelu kerralla. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin teemoittain. Aiheen käsittely jatkui vielä avoimella kyselylomakkeella sähköpostitse, minkä tulokset analysoitiin teemoittain.
Tässä opinnäytetyössä tuli esille, että opiskelijapalautejärjestelmä on tarpeellinen ja se mahdollistaa vaikeimmin vammaisten osallisuuden. Haasteeksi koettiin kehittää vain yksi ainoa opiskelijapalaute-järjestelmä, koska opiskelijaryhmät olivat keskenään liian heterogeenisia. Erityisesti vaikeimmin vammaisten opiskelijoiden huomiointi opiskelijapalautejärjestelmää suunniteltaessa nähtiin haasta-vana. Tämä kuitenkin mahdollistaisi heidän pääsevän paremmin osalliseksi omiin opintoihinsa sekä vaikuttaa omaan opintopolkuunsa. Toimiva opiskelijapalautejärjestelmä kykenee ottamaan huomioon eri näkökulmien kautta opiskelijoiden kommunikaatioon sekä lähtökohtiin liittyvät haasteet, jotka vaikuttavat heidän opintojen suunnitteluun sekä toteutukseen.
Opiskelijapalautejärjestelmä todettiin tarpeelliseksi ja kehittämistyö tämän projektin ympärillä jatkuu. Mahdollinen pilottihanke antaa paljon lisätietoa opiskelijapalautejärjestelmästä.