Hevosavusteisen esimiesvalmennuspalvelun asiakassegmentointi ja positiointi
Marjeta, Jenni-Maria (2014)
Marjeta, Jenni-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084029
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin Päivi Lundvallille, joka suunnittelee hevosavusteista esimiesvalmennusta tarjoavaa yritystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä palvelun asiakassegmentit ja hahmotella sen positio markkinoilla. Lopputuloksena muodostettiin kolme asiakasprofiilia, joista kaksi valittiin palvelun kohderyhmään. Lisäksi valmennuspalvelu asemoitiin markkinoille kolmen kilpailijan suhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, johon aineisto kerättiin teemahaastatte-luilla. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää pilottiasiakasta ja teemahaastatteluiden tavoite oli kartoittaa heidän odotuksiaan ja kokemuksiaan hevosavusteisesta esimiesvalmennuksesta. Lisäksi aineistosta koottiin SWOT-taulukko havainnollistamaan palvelun merkityksellisiä ominaisuuksia.
Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisen menetelmän avulla, joka perustuu kokemusten analysointiin. Ensimmäiseksi äänitetty aineisto litteroitiin ja aineistoon tutustuttiin hyvin. Tämän jälkeen aineistosta poimittiin asiakasprofiileiden muodostamisen kannalta relevantteja merkitysyk-siköitä, jotka ryhmiteltiin ja järjesteltiin laajemmiksi merkityskategorioiksi eli asiakasprofiileiksi. Fenomenografisessa analyysissä ollaan kiinnostuneita erityisesti merkitysyksiköiden laadullisista eroista. Asiakasprofiileita laajennettiin yhdistämällä niihin teoreettista tietoa asiakassegmentoinnista ja asiakassegmentin valitsemisesta. Syntyneet kuvauskategoriat ovat tutkijan oma näkemys he-vosavusteisen esimiesvalmennuksen asiakasprofiileista.
Hevosavusteinen esimiesvalmennus positioitiin vertailemalla sen ominaisuuksia kolmeen kilpailijaan. Vertailemiseen käytettiin sekä tutkimusaineistosta muodostettua että Lundvallin kanssa suunniteltua SWOT-taulukkoa.
Tutkimus tehtiin Päivi Lundvallille, joka suunnittelee hevosavusteista esimiesvalmennusta tarjoavaa yritystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä palvelun asiakassegmentit ja hahmotella sen positio markkinoilla. Lopputuloksena muodostettiin kolme asiakasprofiilia, joista kaksi valittiin palvelun kohderyhmään. Lisäksi valmennuspalvelu asemoitiin markkinoille kolmen kilpailijan suhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, johon aineisto kerättiin teemahaastatte-luilla. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää pilottiasiakasta ja teemahaastatteluiden tavoite oli kartoittaa heidän odotuksiaan ja kokemuksiaan hevosavusteisesta esimiesvalmennuksesta. Lisäksi aineistosta koottiin SWOT-taulukko havainnollistamaan palvelun merkityksellisiä ominaisuuksia.
Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisen menetelmän avulla, joka perustuu kokemusten analysointiin. Ensimmäiseksi äänitetty aineisto litteroitiin ja aineistoon tutustuttiin hyvin. Tämän jälkeen aineistosta poimittiin asiakasprofiileiden muodostamisen kannalta relevantteja merkitysyk-siköitä, jotka ryhmiteltiin ja järjesteltiin laajemmiksi merkityskategorioiksi eli asiakasprofiileiksi. Fenomenografisessa analyysissä ollaan kiinnostuneita erityisesti merkitysyksiköiden laadullisista eroista. Asiakasprofiileita laajennettiin yhdistämällä niihin teoreettista tietoa asiakassegmentoinnista ja asiakassegmentin valitsemisesta. Syntyneet kuvauskategoriat ovat tutkijan oma näkemys he-vosavusteisen esimiesvalmennuksen asiakasprofiileista.
Hevosavusteinen esimiesvalmennus positioitiin vertailemalla sen ominaisuuksia kolmeen kilpailijaan. Vertailemiseen käytettiin sekä tutkimusaineistosta muodostettua että Lundvallin kanssa suunniteltua SWOT-taulukkoa.