Vahinkovakuutusyhtiön kirjausprosessin tehostaminen kontrolleilla : Yritys X
Kannisto, Noora (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kannisto, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia oli vahinkovakuutusyhtiössä tehtäviä virheellisiä järjestelmäkirjauksia sekä niiden ehkäisyä ja korjaamista kontrollien avulla. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisilla kontrolleilla voidaan varmistaa kirjausten oikeellisuus ja miten virheet saadaan korjattua mahdollisimman tehokkaasti. Tavoitteena oli lisäksi luoda ratkaisu siihen, miten kirjausten seuraamisen vastuut ja aikataulut tulisi määritellä. Opinnäytetyön tekemisen aikaan case-yrityksessä ongelmana oli, että kirjatessa manuaalisesti vakuutustietoja yrityksen järjestelmiin saatettiin tehdä erilaisia virheitä huolimattomuuden ja kontrollitoimenpiteiden puutteellisuuden vuoksi. Nämä virheet puolestaan johtavat siihen, että yritys ei pysty kohdistamaan vakuutusmaksuja oikein yrityksen sisällä.
Työn teoriaosuus koostui vakuutusyhtiön tilinpäätöksestä ja tunnusluvuista, digitaalisesta taloushallinnosta, tietojärjestelmistä, prosessin tehostamisesta sekä kontolleista. Empiirisessä osuudessa tutkittiin tarkasteltavaa prosessia osallistuvan havainnoinnin avulla. Empiiriseen osuuteen kuului myös kvalitatiivinen kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli täydentää osallistuvassa havainnoinnissa löydettyjä ongelmakohtia ja muita prosessiin liittyviä havaintoja.
Tuloksena saatiin selville, että kontrollitoimenpiteistä tulisi parantaa sekä ensisijaisia järjestelmäkontrolleja että toissijaisia täsmäytyksiä. Lisäksi kirjausten korjaamisen eli korjaavien kontrollien suorittamisen avuksi tulisi olla olemassa selkeät ohjeet. Vastuut kirjausten seuraamisesta ja korjaamisesta tulisi jakaa siten, että jokainen työntekijä korjaa omat virheensä. Alueellisen koordinaattorin tulisi kuitenkin olla päävastuussa siitä, että virheet tulevat korjatuiksi. Virheet myös tulisi korjata tietyssä aikataulussa, eli tässä tapauksessa ennen kuukausittaisia taloudellisia raportointiaikatauluja. Työn tulosten pohjalta case-yrityksessä tehdään ohjeet kirjausten tekemisen avuksi ja mahdollisesti tehostetaan kontrollitoimenpiteitä. Nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan kuulu tähän työhön.
Työn teoriaosuus koostui vakuutusyhtiön tilinpäätöksestä ja tunnusluvuista, digitaalisesta taloushallinnosta, tietojärjestelmistä, prosessin tehostamisesta sekä kontolleista. Empiirisessä osuudessa tutkittiin tarkasteltavaa prosessia osallistuvan havainnoinnin avulla. Empiiriseen osuuteen kuului myös kvalitatiivinen kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli täydentää osallistuvassa havainnoinnissa löydettyjä ongelmakohtia ja muita prosessiin liittyviä havaintoja.
Tuloksena saatiin selville, että kontrollitoimenpiteistä tulisi parantaa sekä ensisijaisia järjestelmäkontrolleja että toissijaisia täsmäytyksiä. Lisäksi kirjausten korjaamisen eli korjaavien kontrollien suorittamisen avuksi tulisi olla olemassa selkeät ohjeet. Vastuut kirjausten seuraamisesta ja korjaamisesta tulisi jakaa siten, että jokainen työntekijä korjaa omat virheensä. Alueellisen koordinaattorin tulisi kuitenkin olla päävastuussa siitä, että virheet tulevat korjatuiksi. Virheet myös tulisi korjata tietyssä aikataulussa, eli tässä tapauksessa ennen kuukausittaisia taloudellisia raportointiaikatauluja. Työn tulosten pohjalta case-yrityksessä tehdään ohjeet kirjausten tekemisen avuksi ja mahdollisesti tehostetaan kontrollitoimenpiteitä. Nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan kuulu tähän työhön.