Opetussuunnitelma opettajan työvälineenä
Heikkinen, Anna-Riitta; Sahlsted, Mirkka (2014)
Heikkinen, Anna-Riitta
Sahlsted, Mirkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094097
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme aiheena on tarkastella opetussuunnitelmaa opettajan työvälineenä. Opettajille opetussuunnitelma on tärkeä työväline. Opetussuunnitelman hyödyn-tämisessä on paljon eroja ja vaihtelevuutta, vaikka sen pitäisi olla jokaisen opettajan työn perusta ja ohjaava punainen lanka. Opetussuunnitelma ja sen hyödyntäminen koetaan vaihtelevasti. Sen sijaan, että sen tulisi olla mielekäs ja hyödyllinen, edelleen hyvin moni opettaja kokee sen raskaana ja byrokraattisena välineenä, jonka sisältö ei avaudu opettajalle eikä opiskelijalle. Ajatellaan myös, ettei opetussuunnitelman sisältö ole to-teuttamiskelpoinen käytäntö.
Kehittämishankkeen aiheen valitsimme, koska opetussuunnitelman hyödyntäminen on opettajien keskusteluissa aina ajankohtainen. Halusimme suppealla haastattelulla saada näkemystä kauneudenhoitoalan, Luksian sekä Keskuspuiston ammattiopiston opettajien tämänhetkisestä suhtautumisesta aiheeseen. Aiheen valintaan liittyi myös ajankohtainen työtehtävä. Kehittämishanke ja opetussuunnitelma-asiaan perehtyminen auttoi suunnittelemaan opetussuunnitelmaa kauneudenhoitoalan yhdistelmätutkintoon.
Työn edetessä tuli ilmi, että opetussuunnitelman hyödyntämiseen vaikuttaa opettajan oma motivaatio, asenne sekä työkokemus. Pidempään opettajana toimineet osasivat suhtautua sen hyödyntämiseen helpommin ja avoimemmin. Vahvemmalla työkokemuksella osattiin myös nähdä piilo- opetussuunnitelman merkitys.
Opetussuunnitelman tulevaisuuden kannalta olisi hyvä tarttua asiaan uudistamalla opetussuunnitelmien laatimisen yleisiä määräyksiä ja käytäntöjä. Sen olemassaolosta ei liene vastaavaa hyötyä, ennen kuin opetussuunnitelmat saadaan ymmärrettävälle ja hyödynnettävälle tasolle jo laatimisvaiheessa. Opetussuunnitelmat tulisi saada myös opiskelijalle avautuviksi ja nykyistä helpommin, nopeammin ja joustavammin uusiutuviksi.
Kehittämishankkeen aiheen valitsimme, koska opetussuunnitelman hyödyntäminen on opettajien keskusteluissa aina ajankohtainen. Halusimme suppealla haastattelulla saada näkemystä kauneudenhoitoalan, Luksian sekä Keskuspuiston ammattiopiston opettajien tämänhetkisestä suhtautumisesta aiheeseen. Aiheen valintaan liittyi myös ajankohtainen työtehtävä. Kehittämishanke ja opetussuunnitelma-asiaan perehtyminen auttoi suunnittelemaan opetussuunnitelmaa kauneudenhoitoalan yhdistelmätutkintoon.
Työn edetessä tuli ilmi, että opetussuunnitelman hyödyntämiseen vaikuttaa opettajan oma motivaatio, asenne sekä työkokemus. Pidempään opettajana toimineet osasivat suhtautua sen hyödyntämiseen helpommin ja avoimemmin. Vahvemmalla työkokemuksella osattiin myös nähdä piilo- opetussuunnitelman merkitys.
Opetussuunnitelman tulevaisuuden kannalta olisi hyvä tarttua asiaan uudistamalla opetussuunnitelmien laatimisen yleisiä määräyksiä ja käytäntöjä. Sen olemassaolosta ei liene vastaavaa hyötyä, ennen kuin opetussuunnitelmat saadaan ymmärrettävälle ja hyödynnettävälle tasolle jo laatimisvaiheessa. Opetussuunnitelmat tulisi saada myös opiskelijalle avautuviksi ja nykyistä helpommin, nopeammin ja joustavammin uusiutuviksi.