Anna unen tulla : Uniaiheiset tuokiot alakouluikäisen lapsen psyykkisen hyvinvoinnin ja unen yhteydestä
Nikula, Nina (2014)
Nikula, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073985
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee unen merkitystä alakouluikäisen lapsen psyykkiselle hyvinvoinnille. Opinnäytetyö toteutettiin hankkeena Uniliitolle, ja sen yhteistyökumppanina toimi Rajakylän koulu. Osana opinnäytetyötä järjestettiin toiminnalliset uniaiheiset tuokiot alakouluikäisille lapsille. Tavoitteena oli tuoda lapsille tietoa unen merkityksestä psyykkisen hyvinvoinnin, jaksamisen, oppimisen ja sosiaalisten suhteiden kannalta. Unituokiot toteutettiin 13.1.2014 Vantaan Rajakylän koululla. Unituokiot pidettiin 2.-luokkalaisille, yhteensä 21 lapselle. Luokka oli jaettu kahteen ryhmään. Unituokiot sisälsivät PowerPoint esityksen unesta, tarinan huonosti nukkuvasta pojasta kuvakorttien kera, rentoutusosion sekä pienen tietovisan unesta esityksen teoriaan perustuen. Palaute tuokioiden kulusta saatiin koulun terveydenhoitajalta sekä lapsilta.
Opinnäytetyössä perehdyttiin teoriaan unesta, unihäiriöistä, kouluikäisen lapsen unen merkityksestä, lapsen yleisimmistä psyyken häiriöistä, sekä tarkasteltiin aikaisempia tutkimuksia kouluikäisen lapsen huonolaatuisen unen ja psyykkisten oireiden yhteydestä.
Terveydenhoitajalta ja lapsilta saadun palautteen mukaan molemmat tuokiot olivat onnistuneita: aihe koettiin ajankohtaiseksi, tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Teoriaosuutta olisi kuitenkin voinut vielä tiivistää, tai toteutusta muuttaa lapsille sopivammaksi, jotta lasten mielenkiinto olisi säilynyt pitempään.
Opinnäytetyössä perehdyttiin teoriaan unesta, unihäiriöistä, kouluikäisen lapsen unen merkityksestä, lapsen yleisimmistä psyyken häiriöistä, sekä tarkasteltiin aikaisempia tutkimuksia kouluikäisen lapsen huonolaatuisen unen ja psyykkisten oireiden yhteydestä.
Terveydenhoitajalta ja lapsilta saadun palautteen mukaan molemmat tuokiot olivat onnistuneita: aihe koettiin ajankohtaiseksi, tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Teoriaosuutta olisi kuitenkin voinut vielä tiivistää, tai toteutusta muuttaa lapsille sopivammaksi, jotta lasten mielenkiinto olisi säilynyt pitempään.