Kehittämistyön työntekijäkokemus esiin palvelumuotoilulla
Kaukonen, Minna (2022)
Kaukonen, Minna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093251
Tiivistelmä
Organisaatiot ovat entistä kiinnostuneempia työntekijäkokemuksesta, koska tyytyväiset työntekijät ovat sitoutuneita ja lahjakkaista työntekijöistä käydään kilpailua. Näkyvissä on muutos, jossa työn kulttuurin päivittäminen ja työn tekemisen kehittäminen tehdään osana päivittäistä toimintaa. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia, miten työntekijät kokevat tekemänsä kehittämistyön ja miten se saadaan paremmin esille. Palvelumuotoilulla ja yhteiskehittämisellä etsittiin keinoja työn muotoiluun ja suuntaviivoja työntekijöiden tukemiseen kehittämistyössä.
Tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun kehittämistoimintana, jossa yhdistyivät tutkimus, pienet kokeilut ja yhteissuunnittelu projektipäälliköiden kanssa. Työntekijäkokemuksia kehittämistyöstä kartoitettiin työpajassa, muotoiluluotaimella ja teemahaastatteluissa. Kehittämistoiminnan tuloksena syntyi kehittämistyön työntekijäkokemuksen tarvekartta 2022. Siinä näkyvät mitkä tarpeet ovat tärkeitä, ja toteutuvat tällä hetkellä kehittämistyössä. Kartassa näkyvät myös tarpeet, joiden täyttymiseen tulee erityisesti kiinnittää huomioita sisäisten palvelujen toteuttamisessa ja kehittämistyön tukemisessa.
Tutkimuksen aikana tehdyt pienet kokeilut auttoivat ymmärtämään työn muotoilua. Työntekijä voi vaikuttaa omaan työntekijäkokemukseensa tunnistamalla itselleen tärkeitä tarpeita ja suunnittelemalla niiden toteutumista työssään. Tutkimuksessa saatiin kokemuksia muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämisestä organisaation työntekijäkokemuksen kehittämisessä. Tutkimuksen aikana havaittiin, että kehittämistyön näkyvyyttä ja keskustelua tulee lisätä.
Kehittämistyön työntekijäkokemus tuli näkyväksi opinnäytetyön aikana projektipäälliköille. Muille organisaation toimijoille tutkimustulosten ja havaintojen esiin tuominen jatkuu tämän opinnäytetyön jälkeen. Tulokset eivät ole suoraan siirrettävissä toisiin organisaatioihin, mutta tutkimusprosessia voidaan soveltaa eri toimintaympäristöissä työntekijäkokemuksen muotoiluun. Kehittämistyötä voidaan jatkaa koulutusorganisaatioiden välisellä vertaiskehittämisellä.
Tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun kehittämistoimintana, jossa yhdistyivät tutkimus, pienet kokeilut ja yhteissuunnittelu projektipäälliköiden kanssa. Työntekijäkokemuksia kehittämistyöstä kartoitettiin työpajassa, muotoiluluotaimella ja teemahaastatteluissa. Kehittämistoiminnan tuloksena syntyi kehittämistyön työntekijäkokemuksen tarvekartta 2022. Siinä näkyvät mitkä tarpeet ovat tärkeitä, ja toteutuvat tällä hetkellä kehittämistyössä. Kartassa näkyvät myös tarpeet, joiden täyttymiseen tulee erityisesti kiinnittää huomioita sisäisten palvelujen toteuttamisessa ja kehittämistyön tukemisessa.
Tutkimuksen aikana tehdyt pienet kokeilut auttoivat ymmärtämään työn muotoilua. Työntekijä voi vaikuttaa omaan työntekijäkokemukseensa tunnistamalla itselleen tärkeitä tarpeita ja suunnittelemalla niiden toteutumista työssään. Tutkimuksessa saatiin kokemuksia muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämisestä organisaation työntekijäkokemuksen kehittämisessä. Tutkimuksen aikana havaittiin, että kehittämistyön näkyvyyttä ja keskustelua tulee lisätä.
Kehittämistyön työntekijäkokemus tuli näkyväksi opinnäytetyön aikana projektipäälliköille. Muille organisaation toimijoille tutkimustulosten ja havaintojen esiin tuominen jatkuu tämän opinnäytetyön jälkeen. Tulokset eivät ole suoraan siirrettävissä toisiin organisaatioihin, mutta tutkimusprosessia voidaan soveltaa eri toimintaympäristöissä työntekijäkokemuksen muotoiluun. Kehittämistyötä voidaan jatkaa koulutusorganisaatioiden välisellä vertaiskehittämisellä.