Lapsen kirja- projekti Päiväkummun lastenkodissa : työntekijän näkökulma
Kokkonen, Satu; Räisänen, Markus (2014)
Kokkonen, Satu
Räisänen, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244774
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa Lapsen kirja -projektista Päiväkummun lastenkodissa. Päiväkummun lastenkoti on Romano Missio Ry:n lastensuojelun sijaishuoltoa tarjoava laitos. Lapsen kirja -projektin tarkoituksena on tuottaa lapsille oma kirja, johon on koottu muistoja lastenkotiajalta.
Tavoitteena on selkeyttää Päiväkummun työntekijöille Lapsen kirja -projektin toteutusta sekä sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Tietoperustassa käsitellään romanikulttuuria, lastensuojelua, lapsen osallisuutta tukevia työmenetelmiä lastenkotityössä ja narratiivista lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineisto on hankittu teemahaastatteluilla. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä analyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan työntekijät pitivät lasten osallisuutta keskeisenä seikkana Lapsen kirjan tekemisessä. Lapsen kirjaa haluttiin työstää yhdessä lapsen kanssa. Tulosten mukaan ajan puute oli suurimpia kirjan aloittamiseen ja tekemiseen liittyviä ongelmia. Menetelmäosaaminen koettiin tärkeäksi, vaikka kaikkien arjessa käytettävien menetelmien käsitteet eivät olleetkaan tuttuja. Tutkimuksessa todetaan, että kirjaan tarvittavien tietojen keruu oli omaohjaajien vastuulla ja lasten lähiverkostojen konkreettinen osallistuminen kirjan kokoamiseen koettiin tärkeäksi. Omaohjaajat eivät kokeneet Lapsen kirjan tekemisen muuttavan työtapoja merkittävästi vaan lähinnä tekevän niistä suunnitelmallisempia. Omaohjaajat kokivat aikaresurssien takia haasteelliseksi sovittaa Lapsen kirjan tekemisen yksittäisen lapsen kanssa muun työn rinnalle. Omaohjaajat kokivat saaneensa omaohjaajakoulutuksesta eniten apua projektiinsa.
Tavoitteena on selkeyttää Päiväkummun työntekijöille Lapsen kirja -projektin toteutusta sekä sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Tietoperustassa käsitellään romanikulttuuria, lastensuojelua, lapsen osallisuutta tukevia työmenetelmiä lastenkotityössä ja narratiivista lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineisto on hankittu teemahaastatteluilla. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä analyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan työntekijät pitivät lasten osallisuutta keskeisenä seikkana Lapsen kirjan tekemisessä. Lapsen kirjaa haluttiin työstää yhdessä lapsen kanssa. Tulosten mukaan ajan puute oli suurimpia kirjan aloittamiseen ja tekemiseen liittyviä ongelmia. Menetelmäosaaminen koettiin tärkeäksi, vaikka kaikkien arjessa käytettävien menetelmien käsitteet eivät olleetkaan tuttuja. Tutkimuksessa todetaan, että kirjaan tarvittavien tietojen keruu oli omaohjaajien vastuulla ja lasten lähiverkostojen konkreettinen osallistuminen kirjan kokoamiseen koettiin tärkeäksi. Omaohjaajat eivät kokeneet Lapsen kirjan tekemisen muuttavan työtapoja merkittävästi vaan lähinnä tekevän niistä suunnitelmallisempia. Omaohjaajat kokivat aikaresurssien takia haasteelliseksi sovittaa Lapsen kirjan tekemisen yksittäisen lapsen kanssa muun työn rinnalle. Omaohjaajat kokivat saaneensa omaohjaajakoulutuksesta eniten apua projektiinsa.