Koiranomistajien ostokäyttäytyminen ja koiran merkitys omistajalle : Case: Musti ja Mirri Oy
Levonen, Nana (2014)
Levonen, Nana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275000
Tiivistelmä
Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä oli selvittää Keravan Mustin ja Mirrin asiakkaiden ostokäyttäytymisen piirteitä. Tavoitteena oli tehdä tutkimus, jonka avulla voitiin selvittää ja tutustua Keravan myymälässä asioivien koiranomistajien ostokäyttäytymistyyleihin, ostoprosessiin ja koiran merkitykseen. Tutkimustulosten avulla yritys pystyy hahmottamaan Keravan liikkeessä asioivien koiran omistajalleen ostokäyttäytymistyylejä, brändin merkitystä ostopäätökseen ja sitä, miten yrityksen markkinoinnilliset toimenpiteet vaikuttavat kyseisten koiranomistajien ostokäyttäytymiseen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yksilöiden ostokäyttäytymistä ja sen kolmea osa-aluetta: demografisia, psykologisia sekä sosiaalisia tekijöitä. Lisäksi työssä esitellään ostotilanteiden muodostumista ja sen vaiheita, brändin vaikutusta ostamisessa sekä mainonnan eri muotoja. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena oli selvittää tarkemmin tämän tutkimuksen taustaa ja se toimii pohjana työn empiiriselle osuudelle, eli haastatteluille.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin pääosin laadullista menetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä ovat Keravan Mustin ja Mirrin koiranomistajille teetetyt teemahaastattelut. Laadullinen menetelmä valittiin sen vuoksi, että tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa koiranomistjista itsestään sekä saada kokemuksia ja merkityksiä. Teemahaastattelut käytiin yksitellen jokaisen haastateltavan kanssa. Haastatteluissa pohjina olevat teemat määräytyivät tämän työn keskeisten osa-alueiden pohjata. Työssä esiintyy myös piirteitä määrällisestä, eli kvantitatiivisesta tutkimusmenetelmästä. Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän osa tässä työssä on esimerkiksi prosentuaaliset osuudet tutkimustuloksien esittely kappaleessa.
Opinnäytetyöllä pyrittiin saamaan tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä selvittämään sitä, minkälaisista lähteistä asiakkaat saavat tietoa yrityksestä ja sen tuotteista. Myös brändin merkitystä pyrittiin hahmottamaan, niin yrityksen kuin tuotteidenkin osalta. Tutkimustuloksena saatiin asiakkaiden ajatuksia ja mielipiteitä yrityksen markkinoinnillisista toimenpiteistä ja niiden tärkeydestä heidän ostopäätöksissä, brändin merkityksestä, ostoprosessin vaiheista ja sen etenemisestä, koiriin kohdistuvasta kuluttamisesta sekä koiran merkityksestä omistajalle.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että kuluttajilla on erilaisia arvoja ja asenteita jotka ohjaavat heidän ostokäyttäytymistään ja suhtautumistaan muun muassa yrityksen mainontaa kohtaan. Tuloksista voidaan myös päätellä, että viiteryhmien vaikutus on suuri, eritoten perheen vaikutus koiran hyvinvoinnin varmistamiseen tuotteilla ja palveluilla. Koiran omistaminen myös tuo iloa ja syyn luonnossa liikkumiseen ja näin ollen yleisesti lisää omistajan hyvinvointia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yksilöiden ostokäyttäytymistä ja sen kolmea osa-aluetta: demografisia, psykologisia sekä sosiaalisia tekijöitä. Lisäksi työssä esitellään ostotilanteiden muodostumista ja sen vaiheita, brändin vaikutusta ostamisessa sekä mainonnan eri muotoja. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena oli selvittää tarkemmin tämän tutkimuksen taustaa ja se toimii pohjana työn empiiriselle osuudelle, eli haastatteluille.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin pääosin laadullista menetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä ovat Keravan Mustin ja Mirrin koiranomistajille teetetyt teemahaastattelut. Laadullinen menetelmä valittiin sen vuoksi, että tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa koiranomistjista itsestään sekä saada kokemuksia ja merkityksiä. Teemahaastattelut käytiin yksitellen jokaisen haastateltavan kanssa. Haastatteluissa pohjina olevat teemat määräytyivät tämän työn keskeisten osa-alueiden pohjata. Työssä esiintyy myös piirteitä määrällisestä, eli kvantitatiivisesta tutkimusmenetelmästä. Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän osa tässä työssä on esimerkiksi prosentuaaliset osuudet tutkimustuloksien esittely kappaleessa.
Opinnäytetyöllä pyrittiin saamaan tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä selvittämään sitä, minkälaisista lähteistä asiakkaat saavat tietoa yrityksestä ja sen tuotteista. Myös brändin merkitystä pyrittiin hahmottamaan, niin yrityksen kuin tuotteidenkin osalta. Tutkimustuloksena saatiin asiakkaiden ajatuksia ja mielipiteitä yrityksen markkinoinnillisista toimenpiteistä ja niiden tärkeydestä heidän ostopäätöksissä, brändin merkityksestä, ostoprosessin vaiheista ja sen etenemisestä, koiriin kohdistuvasta kuluttamisesta sekä koiran merkityksestä omistajalle.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että kuluttajilla on erilaisia arvoja ja asenteita jotka ohjaavat heidän ostokäyttäytymistään ja suhtautumistaan muun muassa yrityksen mainontaa kohtaan. Tuloksista voidaan myös päätellä, että viiteryhmien vaikutus on suuri, eritoten perheen vaikutus koiran hyvinvoinnin varmistamiseen tuotteilla ja palveluilla. Koiran omistaminen myös tuo iloa ja syyn luonnossa liikkumiseen ja näin ollen yleisesti lisää omistajan hyvinvointia.