Tähti joka loistaa : lapsen itsetuntemuksen kehityksen tukeminen
Arffman, Katju; Valasmo, Hanna-Mari (2014)
Arffman, Katju
Valasmo, Hanna-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285181
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä opas, joka rakentui suunnittelemastamme ja toteuttamastamme toimintakokonaisuudesta. Tämän toimintakokonaisuuden pääteemoja olivat yksilöllisyys ja perhe ja se sisälsi itsetuntemusta sekä sosiaalisia taitoja kehittäviä harjoitteita. Tähti joka loistaa - opas lapsen itsetuntemuksen kehityksen tukemiseen, on suunnattu esikouluikäisten lasten kanssa toimivien kasvattajien käyttöön. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli auttaa lasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja perheenjäsenenä.
Toiminnallisen opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Päiväkoti Keinuhevonen, joka on Orimattilassa sijaitseva yksityinen päiväkoti. Kohderyhmämme koostui päiväkodin esikouluikäisistä lapsista. Toimintakokonaisuus sisälsi tutustumiskerran lisäksi kuusi varsinaista toimintakertaa. Toimintakertoja yhdisti tähtiteema, joka näkyi niiden sisältämissä harjoitteissa. Suunnittelimme harjoitteet teoriapohjastamme nousseiden käsitteiden perusteella. Jokainen varsinainen toimintakerta oli rakenteeltaan samanlainen ja sisälsi erilaisia toiminnallisia harjoitteita.
Toimintakokonaisuudessa käytettiin toiminnallisia menetelmiä, sillä niiden on todettu edesauttavan itsetuntemuksen ja sosiaalisten taitojen kehitystä. Toiminnallisia menetelmiä käytettiin esimerkiksi askartelun ja valokuvauksen muodoissa. Toimintakokonaisuuden perusteella voidaan todeta, että tarjoamalla aika ja paikka lapsen omille pohdinnoille, lapset hyödyntävät tämän mahdollisuuden ja tuovat ajatuksensa esille.
Toiminnallinen opinnäytetyömme sisältää raportin sekä tuotoksemme eli oppaan. Raportissa avataan opinnäytetyöllemme keskeisiä teoriakäsitteitä, tuomme esille toimintakokonaisuuden toteuttamista ja arvioimme toimintakokonaisuutta itsearvioinnin sekä toimeksiantajan ja kohderyhmän antaman palautteen perusteella.
Toiminnallisen opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Päiväkoti Keinuhevonen, joka on Orimattilassa sijaitseva yksityinen päiväkoti. Kohderyhmämme koostui päiväkodin esikouluikäisistä lapsista. Toimintakokonaisuus sisälsi tutustumiskerran lisäksi kuusi varsinaista toimintakertaa. Toimintakertoja yhdisti tähtiteema, joka näkyi niiden sisältämissä harjoitteissa. Suunnittelimme harjoitteet teoriapohjastamme nousseiden käsitteiden perusteella. Jokainen varsinainen toimintakerta oli rakenteeltaan samanlainen ja sisälsi erilaisia toiminnallisia harjoitteita.
Toimintakokonaisuudessa käytettiin toiminnallisia menetelmiä, sillä niiden on todettu edesauttavan itsetuntemuksen ja sosiaalisten taitojen kehitystä. Toiminnallisia menetelmiä käytettiin esimerkiksi askartelun ja valokuvauksen muodoissa. Toimintakokonaisuuden perusteella voidaan todeta, että tarjoamalla aika ja paikka lapsen omille pohdinnoille, lapset hyödyntävät tämän mahdollisuuden ja tuovat ajatuksensa esille.
Toiminnallinen opinnäytetyömme sisältää raportin sekä tuotoksemme eli oppaan. Raportissa avataan opinnäytetyöllemme keskeisiä teoriakäsitteitä, tuomme esille toimintakokonaisuuden toteuttamista ja arvioimme toimintakokonaisuutta itsearvioinnin sekä toimeksiantajan ja kohderyhmän antaman palautteen perusteella.