Muotiblogin pitäminen
Hämäläinen, Hille-Maria (2014)
Hämäläinen, Hille-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404264984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404264984
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia suomalaisia muotiblogeja. Tarkoituksena oli selvittää, mistä osista muotiblogin postaus rakentuu. Opinnäytetyössä tutkittiin muotiblogin tekstin rakennetta, kuvitusta, kaupallisia keinoja ja blogeissa kommentointia.
Teoriaosuuden alussa käytiin läpi blogimaailmassa käytettävää termistöä sekä annettiin ohjeita, mitä tulee ottaa huomioon blogin perustamisvaiheessa. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös blogin ulkoasun vaatimuksia, kuten tekstin ulkoasun selkeyttä, tekstikappaleiden määrää ja blogin sivupalkkiin sijoitettavia osioita. Sitten kerrottiin blogin sisällöntuotantannosta ja blogisivun ylläpitämistä. Viimeisessä luvussa luetellaan keinoja, miten muotiblogilla voi ansaita.
Empiirinen tutkimus toteutettiin havainnoimalla muotiblogeja. Tutkimukseen valittiin kuusi jo pitkään blogia pitänyttä muotibloggaajaa, jotka ovat jo saavuttaneet suuren lukijakunnan. Havainnointi toteutettiin siten, että tutkittiin jokaiselta bloggaajalta viisi ensimmäisenä julkaistua postausta, alkaen päivästä 16.12.2013. Yhteensä 30 postausta otettiin tutkimukseen mukaan. Havainnoinnin seurantajakson aikana tutkittiin bloggaajien postauksen sisältöä, kuten otsikon ja tekstin rakennetta, bloggaajien käyttämiä kuvia ja kommenttien pituutta ja niiden määrää. Tutkittiin, mitkä postauksen aiheet saavat eniten kommentteja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että muotibloggaajat ovat sisäistäneet hyvän verkkotekstin vaatimukset ja osaavat muodostaa selkeää tekstiä. Postausten otsikointi oli kaikilla bloggaajilla selkeää ja suurin osa otsikoista oli lyhyitä. Postaukset pysyivät pääasiallisesti lyhyinä eli suositellussa alle 1500 merkissä. Bloggaajat käyttivät kuvia paljon ja ne olivat isoja. Blogien kommentointiin vaikutti paljon postauksen aihe. Henkilökohtaisia asioita käsitelleet julkaisut saivat eniten kommentteja.
Teoriaosuuden alussa käytiin läpi blogimaailmassa käytettävää termistöä sekä annettiin ohjeita, mitä tulee ottaa huomioon blogin perustamisvaiheessa. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös blogin ulkoasun vaatimuksia, kuten tekstin ulkoasun selkeyttä, tekstikappaleiden määrää ja blogin sivupalkkiin sijoitettavia osioita. Sitten kerrottiin blogin sisällöntuotantannosta ja blogisivun ylläpitämistä. Viimeisessä luvussa luetellaan keinoja, miten muotiblogilla voi ansaita.
Empiirinen tutkimus toteutettiin havainnoimalla muotiblogeja. Tutkimukseen valittiin kuusi jo pitkään blogia pitänyttä muotibloggaajaa, jotka ovat jo saavuttaneet suuren lukijakunnan. Havainnointi toteutettiin siten, että tutkittiin jokaiselta bloggaajalta viisi ensimmäisenä julkaistua postausta, alkaen päivästä 16.12.2013. Yhteensä 30 postausta otettiin tutkimukseen mukaan. Havainnoinnin seurantajakson aikana tutkittiin bloggaajien postauksen sisältöä, kuten otsikon ja tekstin rakennetta, bloggaajien käyttämiä kuvia ja kommenttien pituutta ja niiden määrää. Tutkittiin, mitkä postauksen aiheet saavat eniten kommentteja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että muotibloggaajat ovat sisäistäneet hyvän verkkotekstin vaatimukset ja osaavat muodostaa selkeää tekstiä. Postausten otsikointi oli kaikilla bloggaajilla selkeää ja suurin osa otsikoista oli lyhyitä. Postaukset pysyivät pääasiallisesti lyhyinä eli suositellussa alle 1500 merkissä. Bloggaajat käyttivät kuvia paljon ja ne olivat isoja. Blogien kommentointiin vaikutti paljon postauksen aihe. Henkilökohtaisia asioita käsitelleet julkaisut saivat eniten kommentteja.