Markkina-alueen kartoittaminen Saksasta : Case: Kansainvälistyvä designvaateyritys
Hoivanen, Heli (2014)
Hoivanen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295300
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli helsinkiläinen vaatetusalan yritys, joka perustettiin keväällä 2010. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkina-analyysi Saksan markkinoista, sillä toimeksiantaja haluaa laajentaa toimintaansa Saksaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle potentiaalisia jälleenmyyjiä Münchenistä.
Aluksi opinnäytetyössä kartoitettiin Saksan markkinoita eri näkökulmista. Saksan tekstiili- ja vaateteollisuutta tutkittiin syvemmin, jotta saataisiin tarkempi kuva markkinoista, joille toimeksiantaja on tähtäämässä. Münchenin soveltuvuutta potentiaaliseksi jälleenmyyntikaupungiksi tutkittiin viiden eri tekijän kautta. Potentiaalisia jälleenmyyjiä eli müncheniläisiä liikkeitä ja putiikkeja kartoitettiin internetselvityksen avulla. Tutkimus oli aineistolähtöinen kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Aineistoina käytettiin olemassa olevia dokumentteja ja kirjallisuutta.
Tutkimustuloksien perusteella Saksan positiivisen talouden kasvun myötä on ennustettu, että kuluttajien ostovoima ja kulutus lisääntyvät lähitulevaisuudessa etenkin vaatteiden suhteen. Kova kilpailutilanne muodin ja kaupan alalla on kuitenkin syytä ottaa huomioon. Potentiaalisia müncheniläisiä jälleenmyyjiä löydettiin seitsemän kappaletta.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti, että Saksa on oivallinen markkina-alue ja München potentiaalinen jälleenmyyntikaupunki toimeksiantajan tuotteita ajatellen. Potentiaalisimmat jälleenmyyjät olivat niitä, joilla oli oma verkkokauppa, sillä internet tulee vahvistamaan asemaansa yhtenä myyntikanavana, jossa saksalaiset tulevaisuudessa kuluttavat. Opinnäytetyön tulosten avulla toimeksiantaja voi aloittaa kansainvälistymisensä Saksan markkinoille ja laajentaa jälleenmyyntiverkostoansa Keski-Eurooppaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia muiden saksalaisten kaupunkien, kuten esimerkiksi Berliinin, Hampurin ja Düsseldorfin, potentiaalia jälleenmyyntikaupungeiksi.
Aluksi opinnäytetyössä kartoitettiin Saksan markkinoita eri näkökulmista. Saksan tekstiili- ja vaateteollisuutta tutkittiin syvemmin, jotta saataisiin tarkempi kuva markkinoista, joille toimeksiantaja on tähtäämässä. Münchenin soveltuvuutta potentiaaliseksi jälleenmyyntikaupungiksi tutkittiin viiden eri tekijän kautta. Potentiaalisia jälleenmyyjiä eli müncheniläisiä liikkeitä ja putiikkeja kartoitettiin internetselvityksen avulla. Tutkimus oli aineistolähtöinen kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Aineistoina käytettiin olemassa olevia dokumentteja ja kirjallisuutta.
Tutkimustuloksien perusteella Saksan positiivisen talouden kasvun myötä on ennustettu, että kuluttajien ostovoima ja kulutus lisääntyvät lähitulevaisuudessa etenkin vaatteiden suhteen. Kova kilpailutilanne muodin ja kaupan alalla on kuitenkin syytä ottaa huomioon. Potentiaalisia müncheniläisiä jälleenmyyjiä löydettiin seitsemän kappaletta.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti, että Saksa on oivallinen markkina-alue ja München potentiaalinen jälleenmyyntikaupunki toimeksiantajan tuotteita ajatellen. Potentiaalisimmat jälleenmyyjät olivat niitä, joilla oli oma verkkokauppa, sillä internet tulee vahvistamaan asemaansa yhtenä myyntikanavana, jossa saksalaiset tulevaisuudessa kuluttavat. Opinnäytetyön tulosten avulla toimeksiantaja voi aloittaa kansainvälistymisensä Saksan markkinoille ja laajentaa jälleenmyyntiverkostoansa Keski-Eurooppaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia muiden saksalaisten kaupunkien, kuten esimerkiksi Berliinin, Hampurin ja Düsseldorfin, potentiaalia jälleenmyyntikaupungeiksi.