Hiuspalvelukokonaisuuden toteuttaminen hiusalan ammattitutkinnon osana Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistossa
Nietula, Heli (2014)
Nietula, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015535
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin 1.6.2012 voimaan tulleita hiusalan ammattitutkinnon tutkinnon perusteita sekä kehitettiin hiusalan ammattitutkinnon suorittamistapoja ja tutkintotehtäviä, jotka vastaisivat paremmin tutkinnon perusteiden arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin. Opinnäytetyössä käsiteltiin tarkemmin yhtä pakollista tutkinnon osaa, joka on hiuspalvelukokonaisuuden toteuttaminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi rakenne hiuspalvelukokonaisuuden toteuttamisen tutkintotehtäviin, joka vastaisi uusiin hiusalan ammattitutkinnon perusteisiin mahdollisimman hyvin. Työn tavoitteena oli saada tietoa, joka kehittää edellä mainitun tutkinnon osan tutkintotehtäviä. Viitekehyksessä käsiteltiin ammatillisen osaamisen käsitettä, näyttötutkintojärjestelmää sekä Valkeakosken ammatti- ja aikuisopiston asemaa ammatillisten tutkintojen tarjoajana ja kehittäjänä. Hiusalan ammattitutkinnon suorittajan kuvauksen kautta edettiin tarkastelemaan syvällisemmin hiuspalvelukokonaisuuden toteuttaminen tutkinnon osan rakentumista.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kahta eri menetelmää: kyselyä ja haastattelua. Kysely toteutettiin Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistossa nuorten ja aikuiskoulutuksen puolella hiusalaa opiskeleville ryhmille. Kysely lähetettiin myös oppilaitoksesta muutama vuosi sitten valmistuneille hiusalan perustutkinnon suorittajille. Kysely toteutettiin sekä kontrolloituna kyselynä että postikyselynä huhti-toukokuussa 2013 sekä syys-lokakuussa 2013. Kyselyyn vastasi 45 henkilöä. Toisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja ja ne toteutettiin kolmelle henkilölle helmikuussa 2014. Haastateltavina olivat kaksi keväällä 2012 hiusalan perustutkinnosta valmistunutta parturi-kampaajaa ja yksi hiusalan arviointitehtävissä toimiva ja pitkän työkokemuksen omaava parturi-kampaajana työskentelevä henkilö.
Sekä kyselyn että haastatteluiden kautta tuli ilmi, että tutkintotehtävät koettiin yleisesti selkeiksi ja helposti ymmärrettäväksi. Osa arvioinnin kriteereistä koettiin haastavaksi näyttää tutkintotehtävien kautta käytännön asiakastöiden yhteydessä, joten niihin ehdotettiin erilaisia täydentäviä kirjallisia töitä. Hiuspalvelukokonaisuuden toteuttamisen tutkintotehtävät kehittyivät näiden ehdotusten kautta ja niihin laadittiin uudistetut tutkintotehtävät. Uudistetut tutkintotehtävät (liite 4) olivat työssä luottamuksellisia, joten ne eivät olleet julkisia. Opinnäyteyön kautta saatiin ideoita tutkintotehtävien kehittämiseen. Ilman tätä tutkimusta ei olisi osattu kiinnittää huomiota esille tulleisiin asioihin ja kehittämiskohteisiin. Näiden asioiden ymmärtämisellä oli positiivinen vaikutus myös muiden tutkinnon osien tutkintotehtävin laadinnassa.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kahta eri menetelmää: kyselyä ja haastattelua. Kysely toteutettiin Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistossa nuorten ja aikuiskoulutuksen puolella hiusalaa opiskeleville ryhmille. Kysely lähetettiin myös oppilaitoksesta muutama vuosi sitten valmistuneille hiusalan perustutkinnon suorittajille. Kysely toteutettiin sekä kontrolloituna kyselynä että postikyselynä huhti-toukokuussa 2013 sekä syys-lokakuussa 2013. Kyselyyn vastasi 45 henkilöä. Toisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja ja ne toteutettiin kolmelle henkilölle helmikuussa 2014. Haastateltavina olivat kaksi keväällä 2012 hiusalan perustutkinnosta valmistunutta parturi-kampaajaa ja yksi hiusalan arviointitehtävissä toimiva ja pitkän työkokemuksen omaava parturi-kampaajana työskentelevä henkilö.
Sekä kyselyn että haastatteluiden kautta tuli ilmi, että tutkintotehtävät koettiin yleisesti selkeiksi ja helposti ymmärrettäväksi. Osa arvioinnin kriteereistä koettiin haastavaksi näyttää tutkintotehtävien kautta käytännön asiakastöiden yhteydessä, joten niihin ehdotettiin erilaisia täydentäviä kirjallisia töitä. Hiuspalvelukokonaisuuden toteuttamisen tutkintotehtävät kehittyivät näiden ehdotusten kautta ja niihin laadittiin uudistetut tutkintotehtävät. Uudistetut tutkintotehtävät (liite 4) olivat työssä luottamuksellisia, joten ne eivät olleet julkisia. Opinnäyteyön kautta saatiin ideoita tutkintotehtävien kehittämiseen. Ilman tätä tutkimusta ei olisi osattu kiinnittää huomiota esille tulleisiin asioihin ja kehittämiskohteisiin. Näiden asioiden ymmärtämisellä oli positiivinen vaikutus myös muiden tutkinnon osien tutkintotehtävin laadinnassa.