Perehdytyskansion laatiminen pankkiin :case: Helmi Säästöpankki
Rantanen, Immo (2014)
Rantanen, Immo
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Helmi Säästöpankille, jossa huomattiin keväällä 2013 tehdyssä henkilöstötyytyväisyyskyselyssä, että pankin perehdyttäminen koettiin työntekijöiden keskuudessa usein vaillinaiseksi. Case-yrityksen perehdyttämisen apuvälineinä on tähän asti ollut ainoastaan vanha perehdytyskansio, joka ei sisällöltään vastaa nykypäivän vaatimuksia. Sen tiedot ovat olleet monelta osin vanhentuneita, eikä sitä ole koettu mielekkääksi apuvälineeksi perehdyttämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää olisiko uusi perehdytyskansio mielekäs ja tehokas apuväline uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden lähdeaineisto on kerätty perehdyttämiseen liittyvistä kirjallisista lähteistä sekä Internet-lähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuudet on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman yleisellä tasolla ja kattamaan perehdyttämisen kokonaisuuden mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta niistä voisivat myös muut yritykset hyötyä tarkastellessaan samaa aihetta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa Helmi Säästöpankin perehdytyksen tämänhetkinen tila sekä millaisilla toimilla sitä voitaisiin parantaa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla case-yrityksen henkilöstöä. Työn tutkimuksen materiaalit on koottu haastatteluista, keskusteluista sekä tutkijan omista havainnoista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Helmi Säästöpankille perehdytyskansio, minkä tarkoitus on parantaa perehdyttämisen kokonaisvaltaista onnistumista.
Opinnäytetyön teoriaosuuden lähdeaineisto on kerätty perehdyttämiseen liittyvistä kirjallisista lähteistä sekä Internet-lähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuudet on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman yleisellä tasolla ja kattamaan perehdyttämisen kokonaisuuden mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta niistä voisivat myös muut yritykset hyötyä tarkastellessaan samaa aihetta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa Helmi Säästöpankin perehdytyksen tämänhetkinen tila sekä millaisilla toimilla sitä voitaisiin parantaa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla case-yrityksen henkilöstöä. Työn tutkimuksen materiaalit on koottu haastatteluista, keskusteluista sekä tutkijan omista havainnoista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Helmi Säästöpankille perehdytyskansio, minkä tarkoitus on parantaa perehdyttämisen kokonaisvaltaista onnistumista.