"Vi väntar och ser..." : En kvalitativ studie i hur daghemspersonal hanterar misstänkt försummelse av barn
Sundström, Janina (2014)
Sundström, Janina
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305470
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur daghemspersonal uppfattar och hanterar situationer där barn misstänks bli utsatta för försummelse i sin hemmiljö. Syftet är också att se hur försummelse relaterar till den för daghemspersonal lagstadgade anmälningsskyldigheten.
I den teoretiska delen kring ämnet presenteras barns rättigheter och behov, samt försummelse, dess typer och konsekvenser. Jag tar också upp daghemspersonalens roll när det gäller försummade barn, riktlinjer som berör daghemmen samt vad lagen säger om saken.
I min undersökning har jag använt mig av en kvalitativ forskningsmetod och intervjuat daghemspersonal i en kommun i Österbotten. Av undersökningen framkom att försummelse är ett känt fenomen som de flesta inom dagvården kommit i kontakt med. Sättet man hanterar fall av försummelse på varierar, men programmet ”Ta upp oron” har en viktig roll. Man kunde också se att tröskeln är hög för att göra en anmälan till barnskyddsmyndigheterna, trots den lagstadgade skyldigheten. The purpose of this Bachelor’s thesis is to investigate how daycare-personnel senses and handles situations where children are suspected to suffer from neglect in their home environment. The aim is also to investigate what ways neglect is covered by the daycare personnel’s obligation to report child suffering to agencies.
In the theorypart I introduce children’s rights and needs, as well as the concept of neglect, its types and consequences. I then move on to the role of the daycare-personnel in the treatment of neglected children, as well as daycare guidelines and legal matters.
I used a qualitative method for the survey and interviewed daycare-personnel from a municipality in Ostrobothnia. The investigation showed that neglect is a common occurrence that most of the daycarepersonnel has been in contact with. The daycare procedure regarding suspected neglect varies, but the program “Bring up the concerns” have an important role. One could also see that there are still high reservations about reporting matters to child protection agencies, even though it is statutory by law.
I den teoretiska delen kring ämnet presenteras barns rättigheter och behov, samt försummelse, dess typer och konsekvenser. Jag tar också upp daghemspersonalens roll när det gäller försummade barn, riktlinjer som berör daghemmen samt vad lagen säger om saken.
I min undersökning har jag använt mig av en kvalitativ forskningsmetod och intervjuat daghemspersonal i en kommun i Österbotten. Av undersökningen framkom att försummelse är ett känt fenomen som de flesta inom dagvården kommit i kontakt med. Sättet man hanterar fall av försummelse på varierar, men programmet ”Ta upp oron” har en viktig roll. Man kunde också se att tröskeln är hög för att göra en anmälan till barnskyddsmyndigheterna, trots den lagstadgade skyldigheten.
In the theorypart I introduce children’s rights and needs, as well as the concept of neglect, its types and consequences. I then move on to the role of the daycare-personnel in the treatment of neglected children, as well as daycare guidelines and legal matters.
I used a qualitative method for the survey and interviewed daycare-personnel from a municipality in Ostrobothnia. The investigation showed that neglect is a common occurrence that most of the daycarepersonnel has been in contact with. The daycare procedure regarding suspected neglect varies, but the program “Bring up the concerns” have an important role. One could also see that there are still high reservations about reporting matters to child protection agencies, even though it is statutory by law.