Porin Teatterin sisäisen viestinnän kartoittaminen
Saarinen, Hannele (2014)
Saarinen, Hannele
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305491
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Porin Teatterin sisäisen viestinnän toimivuutta: kuinka henkilöstö kokee toimivuuden ja mitkä ovat yhteisön sisäisen viestinnän heikkoudet ja vahvuudet?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui viisi Porin Teatterin henkilöstön työntekijää eri osastoilta. Haastatteluihin valittiin osastot, jotka liittyvät keskeisesti teatterin tekoon. Tutkimukseen osallistuivat teatterin osastoista puvusto, näyttämömiehet, verstas, toimisto ja näyttelijät.
Tutkimuksessa selvisi, että Porin Teatterin henkilöstö kokee tyytyväisyyttä sisäisen viestinnän toimivuuteen ja laatuun. Sisäisen viestinnän kanavien selkeys koetaan vahvuutena tiiviissä työyhteisössä. Tärkeimmät yhteisön tiedotuskeinot sisäisen viestinnän kannalta ovat viikoittaiset tuotantokokoukset, puhelimen avulla tapahtuva viestintä ja ilmoitustauluviestintä.
Verkon kautta tapahtuvaa viestintää ei Porin Teatterissa juuri tapahdu. Sähköpostiviestittäminen ei ole ottanut vakaata asemaa yhteisössä. Verkkoyhteyksien saaminen jokaiselle osastolle on ongelma teatteritalon vanhasta iästä johtuen. Kaikilla työntekijöillä ei ole samoja tietoteknisiä taitoja.
Kehityskeskusteluiden puute koetaan Porin Teatterissa sisäisen viestinnän kannalta heikkoudeksi. Puolestaan ilmoitustaulujen ja tuotantokousten kautta tapahtuva viestintä koetaan vahvuudeksi tiiviissä työyhteisössä. Porin Teatterin henkilöstö ei kaipaa henkilöstölehteä tiedotuksellisessa muodossa, vaan viihteellisessä.
Tutkimuksessa selvisi, että kehityskeskusteluja kaivataan. Osastoilla ei ole virallisesti nimetty esimiehiä tai viestintävastaavia. Tämä saattaa vaikeuttaa tiedon kulkua. Tulevaisuudessa Porin Teatteri voisi nimetä selkeästi eri osatoilta viestintävastuulliset. Tietokoneen osaamiskursseja voisi ajatella järjestettävän niille, jotka sitä tarvitsevat. Sähköpostitiedottamiseen voitaisiin siirtyä, jos korjaustöiden jälkeen saataisiin koko teatteritaloon verkkoyhteydet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui viisi Porin Teatterin henkilöstön työntekijää eri osastoilta. Haastatteluihin valittiin osastot, jotka liittyvät keskeisesti teatterin tekoon. Tutkimukseen osallistuivat teatterin osastoista puvusto, näyttämömiehet, verstas, toimisto ja näyttelijät.
Tutkimuksessa selvisi, että Porin Teatterin henkilöstö kokee tyytyväisyyttä sisäisen viestinnän toimivuuteen ja laatuun. Sisäisen viestinnän kanavien selkeys koetaan vahvuutena tiiviissä työyhteisössä. Tärkeimmät yhteisön tiedotuskeinot sisäisen viestinnän kannalta ovat viikoittaiset tuotantokokoukset, puhelimen avulla tapahtuva viestintä ja ilmoitustauluviestintä.
Verkon kautta tapahtuvaa viestintää ei Porin Teatterissa juuri tapahdu. Sähköpostiviestittäminen ei ole ottanut vakaata asemaa yhteisössä. Verkkoyhteyksien saaminen jokaiselle osastolle on ongelma teatteritalon vanhasta iästä johtuen. Kaikilla työntekijöillä ei ole samoja tietoteknisiä taitoja.
Kehityskeskusteluiden puute koetaan Porin Teatterissa sisäisen viestinnän kannalta heikkoudeksi. Puolestaan ilmoitustaulujen ja tuotantokousten kautta tapahtuva viestintä koetaan vahvuudeksi tiiviissä työyhteisössä. Porin Teatterin henkilöstö ei kaipaa henkilöstölehteä tiedotuksellisessa muodossa, vaan viihteellisessä.
Tutkimuksessa selvisi, että kehityskeskusteluja kaivataan. Osastoilla ei ole virallisesti nimetty esimiehiä tai viestintävastaavia. Tämä saattaa vaikeuttaa tiedon kulkua. Tulevaisuudessa Porin Teatteri voisi nimetä selkeästi eri osatoilta viestintävastuulliset. Tietokoneen osaamiskursseja voisi ajatella järjestettävän niille, jotka sitä tarvitsevat. Sähköpostitiedottamiseen voitaisiin siirtyä, jos korjaustöiden jälkeen saataisiin koko teatteritaloon verkkoyhteydet.