Matikkaa liikkuen ja leikkien - Toiminnallisia matemaattisia harjoitteita esiopetukseen
Saarinen, Noora (2014)
Saarinen, Noora
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa kansio toiminnallisista matemaattisista harjoitteista esiopetusryhmien käyttöön. Kansion tarkoitus oli olla mahdollisimman selkeä ja harjoitteiltaan monipuolinen. Itse kansion lisäksi opinnäytetyöhön kuului teoreettinen osa, jossa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintaa sekä niiden luomia ja luontaisia edellytyksiä lapsen monipuoliselle kasvulle ja kehitykselle.
Lisäksi teoreettisessa osassa tarkasteltiin lasta oppijana ja matematiikkaa osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Teoreettisessa osassa annettiin suuri painoarvo myös lapsen leikille ja sen tukemiselle osana lapsen kokonaisvaltaista oppimista ja kehitystä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hoidosta, kasvatuk-sesta ja opetuksesta koostuvaa kokonaisuutta. Matemaattinen orientaatio on yksi seit-semästä sisältöalueesta, joita esiopetuksen aikana harjoitellaan erilaisten menetelmien avulla. Keskeiseksi oppimisen kannalta nousivat erilaiset oppimis- ja opettamismene-telmät, toiminnallisuus, sekä harjoitteiden monipuolisuus, jotta oppiminen tapahtuisi mahdollisimman luonnollisesti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin myös ympäristön luomia vaikutuksia lapsen kykyyn omaksua uusia tietoja ja taitoja. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös harjoitekansion koostamista prosessina.
Lisäksi teoreettisessa osassa tarkasteltiin lasta oppijana ja matematiikkaa osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Teoreettisessa osassa annettiin suuri painoarvo myös lapsen leikille ja sen tukemiselle osana lapsen kokonaisvaltaista oppimista ja kehitystä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hoidosta, kasvatuk-sesta ja opetuksesta koostuvaa kokonaisuutta. Matemaattinen orientaatio on yksi seit-semästä sisältöalueesta, joita esiopetuksen aikana harjoitellaan erilaisten menetelmien avulla. Keskeiseksi oppimisen kannalta nousivat erilaiset oppimis- ja opettamismene-telmät, toiminnallisuus, sekä harjoitteiden monipuolisuus, jotta oppiminen tapahtuisi mahdollisimman luonnollisesti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin myös ympäristön luomia vaikutuksia lapsen kykyyn omaksua uusia tietoja ja taitoja. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös harjoitekansion koostamista prosessina.