Kaaos kitketään kommunikoinnilla : Sisäinen viestintä suomalaisissa tv-tuotannoissa
Leppänen, Sissi (2014)
Leppänen, Sissi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Aito Media Oy. Työn tavoitteena oli kartoittaa tv-alan tuotantopuolella työskentelevien freelancereiden kokemuksia tv-alan sisäisestä viestinnästä, selvittää mahdollisia haas- teita ja ongelmakohtia aiheeseen liittyen sekä kehittää alan sisäisen viestinnän tilaa. Opinnäytetyön tuotteena muodostui kehitysehdotuksia listaava, graafinen huoneentaulu, johon on koottu selkeitä, konkreettisia ohjenuoria tv-alan toimijoille sisäisen viestinnän parantamiseksi.
Sisäistä viestintää on tutkittu paljon, mutta tutkimuksia tehdään usein joko yleisellä tasolla tai case- lähtöisesti. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sisäisen viestinnän yleistä tilaa tv-tuotantoalalla, rajaten tutkimukset tuotantopuolen henkilöstöön tuottajanäkökulman saamiseksi. Opinnäytetyötä varten haas- tateltiin seitsemää tv-alan tuotantopuolen ammattilaista, jotka saivat avoimissa vastauksissaan kertoa alan sisäisen viestinnän tavoista ja haasteista. Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin haastatte- lua ja omaa havainnointia. Haastattelut käsitellään työssä anonyymisti.
Kehitysehdotukset muodostuivat haastatteluiden vastausten, kirjoittajan omien kokemusten ja lähdekir- jallisuuden pohjalta. Ehdotukset tiivistettiin huoneentauluksi, jonka tarkoituksena on visuaalisesti sel- keyttää ehdotuksia. Huoneentaulu käsittää yhdeksän kohtaa, jotka ovat olennaisia tv-alan sisäisen viestinnän parantamiseksi.
Opinnäytetyössä käydään myös läpi tv-alan historiaa Suomessa, mikä selkeyttää suomalaisen televisiotoiminnan nykytilaa ja toimintatapoja. Lisäksi työssä käsitellään sisäistä viestintää ilmiönä ja sen merkitystä erilaisissa yhteisöissä ja organisaatioissa.
Sisäistä viestintää on tutkittu paljon, mutta tutkimuksia tehdään usein joko yleisellä tasolla tai case- lähtöisesti. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sisäisen viestinnän yleistä tilaa tv-tuotantoalalla, rajaten tutkimukset tuotantopuolen henkilöstöön tuottajanäkökulman saamiseksi. Opinnäytetyötä varten haas- tateltiin seitsemää tv-alan tuotantopuolen ammattilaista, jotka saivat avoimissa vastauksissaan kertoa alan sisäisen viestinnän tavoista ja haasteista. Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin haastatte- lua ja omaa havainnointia. Haastattelut käsitellään työssä anonyymisti.
Kehitysehdotukset muodostuivat haastatteluiden vastausten, kirjoittajan omien kokemusten ja lähdekir- jallisuuden pohjalta. Ehdotukset tiivistettiin huoneentauluksi, jonka tarkoituksena on visuaalisesti sel- keyttää ehdotuksia. Huoneentaulu käsittää yhdeksän kohtaa, jotka ovat olennaisia tv-alan sisäisen viestinnän parantamiseksi.
Opinnäytetyössä käydään myös läpi tv-alan historiaa Suomessa, mikä selkeyttää suomalaisen televisiotoiminnan nykytilaa ja toimintatapoja. Lisäksi työssä käsitellään sisäistä viestintää ilmiönä ja sen merkitystä erilaisissa yhteisöissä ja organisaatioissa.