3D-pohjapiirrossovelluksen käyttö rakentamisen Online-markkinoinnissa : tapausesimerkkejä Yritys Y:n kohtaamista haasteista ja ratkaisuista
Korkeaoja, Jussi (2014)
Korkeaoja, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086720
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee rakennusyhtiöiden tarpeita julkaista internet-sivustoilla 3D-virtuaalipresentaatioita, yhden yhtiön näkökulmasta, jota kutsutaan tässä työssä Yritys Y:ksi. Tämä yhtiö on erittäin merkittävässä asemassa Suomessa ja yksi Euroopan suurista rakennusyhtiöistä.
Asuntorakentamisen lähes koko markkinointi on keskittynyt nykyään internet-sivustoille, jonka laskennallinen arvo saattaa helposti kasvaa miljardeihin euroihin. Yritys Y:n globaalien asuntomyyntisivustojen yksi toiminnallisuuksista on 3D-pohjapiirrossovellus (AFP), joka puuttuu kilpailijoilta ja josta toivotaan selkeää kilpailuetua.
Kerron tässä työssä, mistä osista Yritys Y:n 3D-pohjapiirrossovellus koottiin ja minkälaisista lähtöasetelmista sitä lähdettiin rakentamaan vuonna 2012. Vertaan aiempia ja Yritys Y:n liiketoimintojen itsenäisesti luomia toteutuksia, tähän keskitettyyn ratkaisuun ja pyrin kuvaamaan syitä, miksi Yritys Y:n tulisi jatkaa 3D-sovulluksensa kehitystä. Jos yritys ei saa selkeää hyötyä tai kilpailuetua toteuttamastaan toiminnosta, niin tämän toiminnallisuuden funktiota ei ole enää pystytä perustelemaan ja sen ylläpitäminen tai julkaisu kannattaa lopettaa.
Käsittelen haasteita, joita kohdataan, kun rakennetaan interaktiivisia 3D-toteutuksia verkkosivustoille ja usean eri päätelaitteen, sekä selainohjelmiston kautta käytettäväksi. Nämä haasteet ovat suurin syy, miksi 3D-toteutuksia on edelleen suhteellisen vähän online-asuntomarkkinoinnissa, vaikka se mahdollistaisi havainnollistamaan ja informoimaan asiakasta paremmin kuin suurin osa muista sivuston materiaaleista. Pyrin esittelemään jokaiselle ongelma-alueelle vähintään yhden ratkaisuvaihtoehdon tai tavan kiertää ongelma.
Tulevaisuuden toteutukset tehdään suurimmaksi osaksi todennäköisesti mukana kannettaviksi, eli laitteille, joita käyttäjät kantavat mukanaan kehollaan tai vaatteillaan. Toinen tulevaisuuden ryhmä 3D-toteutuksille saattaa löytyä kotiviihde-elektroniikan ominaisuuksien kehittymisestä. Käyn läpi muutaman varteenotettavan vaihtoehdon, mitä tulevaisuus tällä osa-alueella voi olla tai mihin suuntaan se on menossa. Lisäksi kerron jo olemassa olevasta tulevaisuuden mahdollisuudesta, joka mielestäni olisi hyödyntämisen arvoinen.
Asuntorakentamisen lähes koko markkinointi on keskittynyt nykyään internet-sivustoille, jonka laskennallinen arvo saattaa helposti kasvaa miljardeihin euroihin. Yritys Y:n globaalien asuntomyyntisivustojen yksi toiminnallisuuksista on 3D-pohjapiirrossovellus (AFP), joka puuttuu kilpailijoilta ja josta toivotaan selkeää kilpailuetua.
Kerron tässä työssä, mistä osista Yritys Y:n 3D-pohjapiirrossovellus koottiin ja minkälaisista lähtöasetelmista sitä lähdettiin rakentamaan vuonna 2012. Vertaan aiempia ja Yritys Y:n liiketoimintojen itsenäisesti luomia toteutuksia, tähän keskitettyyn ratkaisuun ja pyrin kuvaamaan syitä, miksi Yritys Y:n tulisi jatkaa 3D-sovulluksensa kehitystä. Jos yritys ei saa selkeää hyötyä tai kilpailuetua toteuttamastaan toiminnosta, niin tämän toiminnallisuuden funktiota ei ole enää pystytä perustelemaan ja sen ylläpitäminen tai julkaisu kannattaa lopettaa.
Käsittelen haasteita, joita kohdataan, kun rakennetaan interaktiivisia 3D-toteutuksia verkkosivustoille ja usean eri päätelaitteen, sekä selainohjelmiston kautta käytettäväksi. Nämä haasteet ovat suurin syy, miksi 3D-toteutuksia on edelleen suhteellisen vähän online-asuntomarkkinoinnissa, vaikka se mahdollistaisi havainnollistamaan ja informoimaan asiakasta paremmin kuin suurin osa muista sivuston materiaaleista. Pyrin esittelemään jokaiselle ongelma-alueelle vähintään yhden ratkaisuvaihtoehdon tai tavan kiertää ongelma.
Tulevaisuuden toteutukset tehdään suurimmaksi osaksi todennäköisesti mukana kannettaviksi, eli laitteille, joita käyttäjät kantavat mukanaan kehollaan tai vaatteillaan. Toinen tulevaisuuden ryhmä 3D-toteutuksille saattaa löytyä kotiviihde-elektroniikan ominaisuuksien kehittymisestä. Käyn läpi muutaman varteenotettavan vaihtoehdon, mitä tulevaisuus tällä osa-alueella voi olla tai mihin suuntaan se on menossa. Lisäksi kerron jo olemassa olevasta tulevaisuuden mahdollisuudesta, joka mielestäni olisi hyödyntämisen arvoinen.