Vuoroasumisen vaikutus elatusmaksuihin
Kirvesmäki, Erika (2022)
Kirvesmäki, Erika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten vuoroasuminen vaikuttaa elatusmaksuihin ja kuinka vuoroasuminen otetaan tai täytyisi ottaa huomioon oikeusavun käyttövaralaskelmassa sekä onko toimistojen vuoroasumiseen suhtautumisessa eroavaisuuksia. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan oikeusaputoimiston kanssa. Tavoitteena on sähköisen kyselyn avulla tunnistaa Suomen oikeusaputoimiston käytänteissä eroja suhtautumisessa vuoroasumista harjoittavien vanhempien käyttövaralaskelmaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka analysoinnissa on käytetty jonkin verran tilastolliselle tutkimukselle ominaisia analysointikeinoja. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka tuloksia analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin ja kvantifioinnin keinoin. Kyselyt lähetettiin oikeusapu- ja edunvalvontapiirien toimittamana kaikkiin Suomen oikeusaputoimistoihin eli yhteensä 23 oikeusaputoimistoon. Kaikista kyselylinkin vastaanottaneista kyselyyn vastasi 14 toimistoa.
Teoreettinen osuus opinnäytetyöstä kerättiin aiheeseen liittyvistä laeista, säädöksistä ja kirjallisuudesta sekä verkkosivustoilta. Keskeisimpänä materiaalina teoriaan käytettiin laki lapsenhuollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983) ja oikeusapulaki (257/2002) ja valtioneuvoston asetus oikeusavusta (388/2002). Tietoperustana on käytetty lakeja, asetuksia, hallituksen esityksiä, oikeuskäytäntöä sekä painettua kirjallisuutta ja muita aiheeseen liittyviä luotettavia lähteitä.
Tutkimustulosten mukaan käytännöt Suomen oikeusaputoimistojen välillä ovat hyvin samansuuntaisia, mutta toimistokohtaisia eroja käytännöissä löytyy kuitenkin jonkin verran. Käyttövaralaskelmaan hyväksyttävien vähennysten osalta oli jonkin verran toimistoittain eroavaisuuksia. Vastausten perusteella useimmat toimistot ovat tyytyväisiä käyttämiinsä käytäntöihin, mutta osa vastaajista huomaa epäkohtia, jotka tulisi päivittää lain kanssa yhdenmukaisiksi. The purpose of this thesis is to examine how children’s shared residence influences maintenance support payments and how legal aid offices take or should take the shared residence into account. It is interesting to examine if there are differences in attitudes between different offices. Legal aid is granted on the basis of the applicant’s income, expenditures and maintenance liability. In the calculations, it is determined whether the applicant is given legal aid for free or against a deductible based on the available means of the applicant.
The source of information related to topic includes the legislation, decrees, legal literature, and reliable web sites according to the topic. The most essential sources are Act on Child Custody and Right of Access and the Legal Aid Act as well as the instructions of Ministry of Justice. The used web sites are the official sites of the Finnish Government, legal aid and the Finnish Social Insurance Institution.
The thesis is a qualitative study and data of the thesis was collected via electronic survey. The survey was sent to all the 23 Finnish legal aid offices in January 2022. Of the legal aid offices, 14 responded during the given time period.
According to the survey responses, the Finnish legal aid offices use the same practices when it comes to shared residence. However, there was some variation in the acceptable deductions from the income. Based on the responses, most offices are satisfied with the practices they use, but some respondents notice shortcomings that should be remedied in order for the practices to comply with the law.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka analysoinnissa on käytetty jonkin verran tilastolliselle tutkimukselle ominaisia analysointikeinoja. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka tuloksia analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin ja kvantifioinnin keinoin. Kyselyt lähetettiin oikeusapu- ja edunvalvontapiirien toimittamana kaikkiin Suomen oikeusaputoimistoihin eli yhteensä 23 oikeusaputoimistoon. Kaikista kyselylinkin vastaanottaneista kyselyyn vastasi 14 toimistoa.
Teoreettinen osuus opinnäytetyöstä kerättiin aiheeseen liittyvistä laeista, säädöksistä ja kirjallisuudesta sekä verkkosivustoilta. Keskeisimpänä materiaalina teoriaan käytettiin laki lapsenhuollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983) ja oikeusapulaki (257/2002) ja valtioneuvoston asetus oikeusavusta (388/2002). Tietoperustana on käytetty lakeja, asetuksia, hallituksen esityksiä, oikeuskäytäntöä sekä painettua kirjallisuutta ja muita aiheeseen liittyviä luotettavia lähteitä.
Tutkimustulosten mukaan käytännöt Suomen oikeusaputoimistojen välillä ovat hyvin samansuuntaisia, mutta toimistokohtaisia eroja käytännöissä löytyy kuitenkin jonkin verran. Käyttövaralaskelmaan hyväksyttävien vähennysten osalta oli jonkin verran toimistoittain eroavaisuuksia. Vastausten perusteella useimmat toimistot ovat tyytyväisiä käyttämiinsä käytäntöihin, mutta osa vastaajista huomaa epäkohtia, jotka tulisi päivittää lain kanssa yhdenmukaisiksi.
The source of information related to topic includes the legislation, decrees, legal literature, and reliable web sites according to the topic. The most essential sources are Act on Child Custody and Right of Access and the Legal Aid Act as well as the instructions of Ministry of Justice. The used web sites are the official sites of the Finnish Government, legal aid and the Finnish Social Insurance Institution.
The thesis is a qualitative study and data of the thesis was collected via electronic survey. The survey was sent to all the 23 Finnish legal aid offices in January 2022. Of the legal aid offices, 14 responded during the given time period.
According to the survey responses, the Finnish legal aid offices use the same practices when it comes to shared residence. However, there was some variation in the acceptable deductions from the income. Based on the responses, most offices are satisfied with the practices they use, but some respondents notice shortcomings that should be remedied in order for the practices to comply with the law.