Asiakastyytyväisyystutkimus Rantasipi Tropiclandian liikematkustajille
Panula, Hannele (2009)
Panula, Hannele
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102074
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Vaasassa sijaitsevan kylpylähotelli Rantasipi Tropiclandian liikematkustajien
tyytyväisyys saamaansa palveluun. Asiakkailta toivottiin myös kehittämisehdotuksia, jotta palvelua voitaisiin
kehittää. Rantasipi Tropiclandiaan ei ole aiemmin tehty asiakastyytyväisyyskyselyä liikematkustajille. Aihe on
ajankohtainen, sillä liikematkustus on tärkeä osa hotellin toimintaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä talven 2008 - 2009 aikana. Kyselylomakkeita jaettiin kaikille
suomenkielisille liikematkustusasiakkaille heidän kirjautuessa sisään hotelliin. Vastaajat arvioivat hotellin tuotteita
ja palveluja asteikolla 1 - 5, jossa 1 oli huono ja 5 erinomainen. Vastauksia saatiin 53 kappaletta. Vastaukset
käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Rantasipi Tropiclandian liikematkustusasiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä hotellin
palveluihin. Erityisesti hotellin rauhallisuus ja ystävällinen henkilökunta olivat miellyttäneet asiakkaita. Puutteita
havaittiin aamiaisen ajankohdassa sekä hotellihuoneen viihtyisyydessä. Kehittämisehdotuksena hotelliin toivottiin
myös kuntosalia.
Asiakkaiden antamia kehittämisehdotuksia ei ole mahdotonta toteuttaa. Pienellä huoneiden sisustuksen päivittämisellä
sekä aamiaisen ajankohdan uudelleenjärjestämisellä voidaan liikematkustajat pitää tulevaisuudessakin entistä
tyytyväisempinä.
tyytyväisyys saamaansa palveluun. Asiakkailta toivottiin myös kehittämisehdotuksia, jotta palvelua voitaisiin
kehittää. Rantasipi Tropiclandiaan ei ole aiemmin tehty asiakastyytyväisyyskyselyä liikematkustajille. Aihe on
ajankohtainen, sillä liikematkustus on tärkeä osa hotellin toimintaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä talven 2008 - 2009 aikana. Kyselylomakkeita jaettiin kaikille
suomenkielisille liikematkustusasiakkaille heidän kirjautuessa sisään hotelliin. Vastaajat arvioivat hotellin tuotteita
ja palveluja asteikolla 1 - 5, jossa 1 oli huono ja 5 erinomainen. Vastauksia saatiin 53 kappaletta. Vastaukset
käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Rantasipi Tropiclandian liikematkustusasiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä hotellin
palveluihin. Erityisesti hotellin rauhallisuus ja ystävällinen henkilökunta olivat miellyttäneet asiakkaita. Puutteita
havaittiin aamiaisen ajankohdassa sekä hotellihuoneen viihtyisyydessä. Kehittämisehdotuksena hotelliin toivottiin
myös kuntosalia.
Asiakkaiden antamia kehittämisehdotuksia ei ole mahdotonta toteuttaa. Pienellä huoneiden sisustuksen päivittämisellä
sekä aamiaisen ajankohdan uudelleenjärjestämisellä voidaan liikematkustajat pitää tulevaisuudessakin entistä
tyytyväisempinä.