Kunta-asiakkaan konsernitilinpäätösprosessin kehittäminen
Painokallio, Pia (2022)
Painokallio, Pia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083240
Tiivistelmä
Konsernitilinpäätös kuvaa konserniyhteisöjen taloudellisen kokonaisuuden ja konsernitilinpäätösprosessin onnistuminen edesauttaa oikeiden tietojen saamista oikeaan aikaan tämän kokonaisuuden kuvaamista varten. Opinnäytetyön toimeksiantaja on palvelukeskus, joka tarjoaa taloushallinnon palveluita julkisen sektorin organisaatioille. Kuntalain mukaan myös kuntien ja kuntayhtymien tulee laatia täydellinen konsernitilinpäätös. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan asiakkaan konsernitilinpäätösprosessi ja löytää siitä mahdollisesti kehitettäviä kohtia. Prosessikuvauksen avulla prosessia voidaan suunnitella ja johtaa paremmin sekä kehittämisehdotusten avulla prosessin toteuttamista voidaan parantaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin ryhmäteemahaastattelun avulla sekä edellisen vuoden konsernitilinpäätöksen aineistosta. Teemahaastattelusta saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla. Teemahaastattelusta saatua aineistoa verrattiin edellisen vuoden konsernitilinpäätöksen aineistoon, jolloin saatiin vahvistus haastatteluaineiston tiedoille. Tutkimustuloksissa käytiin läpi, minkälainen konsernitilinpäätösprosessi on nykyisin ja mikä siinä toimii ja mikä ei. Johtopäätöksissä vastattiin tutkimusongelmaan eli miten asiakkaan konsernitilinpäätösprosessia voidaan kehittää toimeksiantajaorganisaatiossa.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi konsernitilinpäätöksen prosessikaavio ja konkreettiset kehittämisehdotukset. Prosessissa todettiin olevan kolme vaihetta, joita ovat valmistelu-, toteutus- ja luovutusvaihe. Kehittämisehdotuksissa tärkeimmiksi kehitettäviksi asioiksi nimettiin konserniohjelman hankkiminen, henkilöresurssien lisääminen ja konserniyhteisöille lähetettävien tiedostojen päivittäminen. Näiden toimenpiteiden avulla konsernitilinpäätösprosessissa säästyy aikaa ja konsernitilinpäätöksen tekemiseen ehditään paneutua paremmin. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin ja siitä on konkreettista hyötyä toimeksiantajaorganisaatiolle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin ryhmäteemahaastattelun avulla sekä edellisen vuoden konsernitilinpäätöksen aineistosta. Teemahaastattelusta saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelun avulla. Teemahaastattelusta saatua aineistoa verrattiin edellisen vuoden konsernitilinpäätöksen aineistoon, jolloin saatiin vahvistus haastatteluaineiston tiedoille. Tutkimustuloksissa käytiin läpi, minkälainen konsernitilinpäätösprosessi on nykyisin ja mikä siinä toimii ja mikä ei. Johtopäätöksissä vastattiin tutkimusongelmaan eli miten asiakkaan konsernitilinpäätösprosessia voidaan kehittää toimeksiantajaorganisaatiossa.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi konsernitilinpäätöksen prosessikaavio ja konkreettiset kehittämisehdotukset. Prosessissa todettiin olevan kolme vaihetta, joita ovat valmistelu-, toteutus- ja luovutusvaihe. Kehittämisehdotuksissa tärkeimmiksi kehitettäviksi asioiksi nimettiin konserniohjelman hankkiminen, henkilöresurssien lisääminen ja konserniyhteisöille lähetettävien tiedostojen päivittäminen. Näiden toimenpiteiden avulla konsernitilinpäätösprosessissa säästyy aikaa ja konsernitilinpäätöksen tekemiseen ehditään paneutua paremmin. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin ja siitä on konkreettista hyötyä toimeksiantajaorganisaatiolle.