Luottamuksen rakentaminen alustatalouden yrityksessä
Matilainen, Lassi (2022)
Matilainen, Lassi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183740
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy suomalaisen startup-yrityksen TaskSharen luottamuksen rakentamisen haasteisiin, heidän asiakaskohderyhmäänsä koskien. Opinnäytetyön päätavoitteena on vastata kysymykseen, miten TaskShare Oy saa toiminnastaan asiakaslähtöisempää.
Pohjustuksena tutkimukselle toimii digitalisaation murros, jonka myötä ihmiset haluavat kyetä kommunikoimaan sekä helpottamaan omaa elämäänsä, riippumatta ajasta tai paikasta. Lähivuosien aikana yritystoiminta on lähtenyt vastaamaan ihmisten vaatimuksiin ja täten ihmisten vuorovaikutuksesta on tullut uusien teknologioiden sekä innovaatioiden myötä aina vain dynaamisempaa. Uusia teknologisia innovaatioita on syntynyt lähivuosina lukuisia, mutta näistä ehkä suurimpana onnistujana voidaan pitää alustataloutta, joka on mullistanut maailmaa toden teolla ja avannut aivan omanlaisensa pelikentän.
TaskShare on alustatalouden yritys, joka pyrkii oman mobiiliapplikaationsa avulla tasapainottamaan yhteiskunnan resurssi epäsuhtaa siten, että nuoret saisivat töitä sekä rahaa ja ajanpuutteesta kärsivät aikuiset saisivat itsellensä aikaa. Tällä matkalla TaskSharen alusta on kuitenkin kohdannut haasteita ihmisten alkuvaiheen korkeaa osallistumiskynnystä koskien.
Tutkimuksen päätavoite jakautuu useampaan eri osatavoitteiseen, joiden avulla saadaan selvyys siihen, että miten TaskShare saa poistettua tieltään korkeaa osallistumiskynnystä aiheuttavia tekijöitä ja pystyy täten kehittämään palveluaan asiakaslähtöisempään suuntaan, jotta asiakkaiden ja yrityksen välille muodostuu toimiva luottamussuhde.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä työnä ja tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu alustatalouden mahdollisuuksista ja haasteista sekä luottamuksen rakentamisen osuudesta. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi tutkimusta on täydennetty haastatteluosuudella.
Tutkimuksen tulosten perusteella TaskSharen palvelu vastaa oikeaan olemassa olevaan ongelmaan ja heidän palvelulleen on kysyntää edellyttäen, että tutkimuksessa ilmenneet luottamuspulaa aiheuttavat kaupanesteet saadaan raivattua tieltä. Tutkimuksen tulokset saivat myös kattavaa tukea teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuksen tuloksia kyetään hyödyntämään TaskSharen liiketoimintaa koskevissa asioissa, kuten palvelumuotoilussa, myynnissä, markkinoinnissa sekä alustan kehittämisessä.
Pohjustuksena tutkimukselle toimii digitalisaation murros, jonka myötä ihmiset haluavat kyetä kommunikoimaan sekä helpottamaan omaa elämäänsä, riippumatta ajasta tai paikasta. Lähivuosien aikana yritystoiminta on lähtenyt vastaamaan ihmisten vaatimuksiin ja täten ihmisten vuorovaikutuksesta on tullut uusien teknologioiden sekä innovaatioiden myötä aina vain dynaamisempaa. Uusia teknologisia innovaatioita on syntynyt lähivuosina lukuisia, mutta näistä ehkä suurimpana onnistujana voidaan pitää alustataloutta, joka on mullistanut maailmaa toden teolla ja avannut aivan omanlaisensa pelikentän.
TaskShare on alustatalouden yritys, joka pyrkii oman mobiiliapplikaationsa avulla tasapainottamaan yhteiskunnan resurssi epäsuhtaa siten, että nuoret saisivat töitä sekä rahaa ja ajanpuutteesta kärsivät aikuiset saisivat itsellensä aikaa. Tällä matkalla TaskSharen alusta on kuitenkin kohdannut haasteita ihmisten alkuvaiheen korkeaa osallistumiskynnystä koskien.
Tutkimuksen päätavoite jakautuu useampaan eri osatavoitteiseen, joiden avulla saadaan selvyys siihen, että miten TaskShare saa poistettua tieltään korkeaa osallistumiskynnystä aiheuttavia tekijöitä ja pystyy täten kehittämään palveluaan asiakaslähtöisempään suuntaan, jotta asiakkaiden ja yrityksen välille muodostuu toimiva luottamussuhde.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä työnä ja tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu alustatalouden mahdollisuuksista ja haasteista sekä luottamuksen rakentamisen osuudesta. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi tutkimusta on täydennetty haastatteluosuudella.
Tutkimuksen tulosten perusteella TaskSharen palvelu vastaa oikeaan olemassa olevaan ongelmaan ja heidän palvelulleen on kysyntää edellyttäen, että tutkimuksessa ilmenneet luottamuspulaa aiheuttavat kaupanesteet saadaan raivattua tieltä. Tutkimuksen tulokset saivat myös kattavaa tukea teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuksen tuloksia kyetään hyödyntämään TaskSharen liiketoimintaa koskevissa asioissa, kuten palvelumuotoilussa, myynnissä, markkinoinnissa sekä alustan kehittämisessä.