Liikennekäyttäytyminen kiertoliittymissä
Korhonen, Santeri (2022)
Korhonen, Santeri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ihmisten käyttäytymistä mitoituksen ja geometrian suhteen erilaisissa kiertoliittymissä. Työssä tutkittavina kohteina on viisi kiertoliittymää, joista neljä sijaitsee Joensuun keskustan alueella ja yksi keskusta-alueen ulkopuolella Hukanhaudan kaupunginosassa. Huomioitavaa on, että Hukanhaudan kiertoliittymä on rakennettu 1990-luvulla, maanteiden suunnitteluohjetta noudattaen ja yleisen menettelyn mukaisesti kapeaa kiertotilan kavennusta käyttäen. Siksi se on valittu keskustan uusien liittymien vertailuliittymäksi. Toinen huomioitava kiertoliittymä on keskustan ovaali liittymä, jossa kiertotilan ja kääntymistilan yliajettavat kavennukset ovat tutkittavista liittymistä suhteellisesti laajimmat, millä on haettu voimakasta hidastusvaikutusta henkilöautoliikenteeseen ja hyvää turvallisuutta pyörätienjatkeille. Työssä käydään läpi jokainen kiertoliittymä ja niistä tehdyt havainnot sekä käsitellään kiertoliittymien turvallisuutta ja sitä, miksi kiertoliittymät on kasvava trendi kaupungeissa. Opinnäytetyössä tuodaan esille myös mitä hyötyjä kiertoliittymistä on ajovirtojen sujuvuuteen ja ruuhkien välttämiseksi. Työssä käydään myös läpi mistä kokonaisuuksista syntyy hyvä ja turvallinen kiertoliittymä.
Opinnäytetyön tuloksissa käy ilmi, että tiukemmin mitoitettu kiertoliittymä toimii paremmin kuin löyhästi mitoitettu. Muun muassa kiertoliittymässä kiertonopeudet ovat paljon alhaisemmat, mikä edistää turvallisuutta ja sujuvuutta. Myös liittymän muotoilulla on iso rooli kiertoliittymän toimivuudessa. Johtopäätöksenä voi sanoa, että tiukemmin mitoitettu kiertoliittymä on turvallisempi kaikille tienkäyttäjille, mikä johtuu esimerkiksi alhaisemmista kiertonopeuksista.
Opinnäytetyön tuloksissa käy ilmi, että tiukemmin mitoitettu kiertoliittymä toimii paremmin kuin löyhästi mitoitettu. Muun muassa kiertoliittymässä kiertonopeudet ovat paljon alhaisemmat, mikä edistää turvallisuutta ja sujuvuutta. Myös liittymän muotoilulla on iso rooli kiertoliittymän toimivuudessa. Johtopäätöksenä voi sanoa, että tiukemmin mitoitettu kiertoliittymä on turvallisempi kaikille tienkäyttäjille, mikä johtuu esimerkiksi alhaisemmista kiertonopeuksista.