Apuvälineet ja osallistuminen: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Mäkinen, Saara; Rajala, Hanna (2022)
Mäkinen, Saara
Rajala, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223832
Tiivistelmä
Apuväline voi olla toimintakyvyn menettäneelle ihmiselle erittäin tärkeä osa arkea ja elämää, ja mahdollistaa osallistumisen arjen ja yhteiskunnan toimintoihin. Koska toimintaterapeutin työnkuva perustuu asiakkaan toimintakyvyn yksilölliseen arviointiin, voivat apuvälineet olla ratkaisu, jolla tukea ja ylläpitää asiakkaan toimintakykyä arjessa. Apuvälineosaaminen on tärkeä osa toimintaterapeuttien ammattitaitoa. Tulevaisuudessa apuvälineteknologia tulee kehittymään ja apuvälineiden käyttäjien määrä lisääntyy väestön ikääntyessä.
Opinnäytetyö käsitteli apuvälineitä ja osallistumista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia merkityksiä apuvälineillä on käyttäjänsä osallistumiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa apuvälineiden merkityksestä osallistumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukselle määriteltiin keskeiset käsitteet ja niiden pohjalta hakusanat. Tutkittava aihe määriteltiin tutkimuskysymykseksi. Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin tietokantahakuina ja manuaalisella haulla. Työhön valikoitui kuusi eri tutkimusartikkelia, joissa käsiteltiin apuvälineiden käyttöä, ja niiden merkityksiä ihmisten osallistumiseen elämän eri osa-alueilla. Valittuja aineistoja analysoitiin tutkimuskysymykseen peilaten. Tutkimuskysymystä ja saatuja tuloksia tarkasteltiin ICF-luokituksen (International Classification of Functioning Disability and Health) sekä Fisherin ja Marterellan transaktionaalisen toiminnan mallin (Transactional Model of Occupation) kautta.
Opinnäytetyön tulokset olivat moninaisia sisältäen sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia käyttäjien osallistumiseen. Apuvälineiden avulla ihmiset kokivat elinpiiriensä laajenevan ja itsenäisyyden arjessa lisääntyvän, energiatasojen ja voimavarojen parantuvan, ihmissuhteiden ylläpitämisen ja luomisen mahdollistuvan sekä koulutukseen osallistumisen mahdollistuvan. Tuloksista selvisi kuitenkin apuvälineiden vaikuttavan myös kielteisesti vuorovaikutustilanteiden dynamiikkaan, hidastavan liikkumista ja rajoittavan yhteiskunnalliseen toimintaan osallistumista. Apuvälineiden käyttäjien kokemukset apuvälineiden merkityksestä vaihtelivat yksilöllisesti. Tämä tulos korostaa hyvin sitä, että myös toimintaterapiassa on tärkeää huomioida asiakkaat yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyö käsitteli apuvälineitä ja osallistumista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia merkityksiä apuvälineillä on käyttäjänsä osallistumiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa apuvälineiden merkityksestä osallistumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukselle määriteltiin keskeiset käsitteet ja niiden pohjalta hakusanat. Tutkittava aihe määriteltiin tutkimuskysymykseksi. Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin tietokantahakuina ja manuaalisella haulla. Työhön valikoitui kuusi eri tutkimusartikkelia, joissa käsiteltiin apuvälineiden käyttöä, ja niiden merkityksiä ihmisten osallistumiseen elämän eri osa-alueilla. Valittuja aineistoja analysoitiin tutkimuskysymykseen peilaten. Tutkimuskysymystä ja saatuja tuloksia tarkasteltiin ICF-luokituksen (International Classification of Functioning Disability and Health) sekä Fisherin ja Marterellan transaktionaalisen toiminnan mallin (Transactional Model of Occupation) kautta.
Opinnäytetyön tulokset olivat moninaisia sisältäen sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia käyttäjien osallistumiseen. Apuvälineiden avulla ihmiset kokivat elinpiiriensä laajenevan ja itsenäisyyden arjessa lisääntyvän, energiatasojen ja voimavarojen parantuvan, ihmissuhteiden ylläpitämisen ja luomisen mahdollistuvan sekä koulutukseen osallistumisen mahdollistuvan. Tuloksista selvisi kuitenkin apuvälineiden vaikuttavan myös kielteisesti vuorovaikutustilanteiden dynamiikkaan, hidastavan liikkumista ja rajoittavan yhteiskunnalliseen toimintaan osallistumista. Apuvälineiden käyttäjien kokemukset apuvälineiden merkityksestä vaihtelivat yksilöllisesti. Tämä tulos korostaa hyvin sitä, että myös toimintaterapiassa on tärkeää huomioida asiakkaat yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti.