Tutkielma autokorjaamon huoltotiimin tuotannon tehostamisesta
Jokinen, Joonas (2022)
Jokinen, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294098
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty pohjoissuomalaiseen autoliikkeeseen. Opinnäytetyössä tutkittiin autokorjaamon erään huoltotiimin tuotannon tehokkuutta. Korjaamopäällikkö on seurannut huoltotiimin toimintaa ja huollossa on havaittu asiakastyytyväisyyden laskua ja tämän seurauksena jopa asiakaskatoa. Mekaanikkojen odotusaika on noussut reilusti yli koko korjaamon keskiarvon, minkä takia tehokkuus ja tuottavuus ovat laskeneet. Työssä selvitettiin, millä keinoilla huoltotiimin asiakastyytyväisyys saataisiin nousuun, mekaanikon odotusaika pieneksi sekä ajankäytönhallinta ja tuottavuus paremmaksi.
Opinnäytetyössä seurattiin tiimin toimintaa yhteensä viiden viikon ajalta ja pidettiin seurantajaksosta päiväkirjaa. Työssä vertailtiin huollon tuottavuusraportteja sekä huollon tavoitettavuusraportteja, joista näkyi koko korjaamon tilanne. Tiimin toiminnassa toistui seuraavia ongelmia: työt alkoivat myöhässä ja päättyivät etuajassa, huoltoneuvojia oli vaikea tavoittaa, autoihin tilattiin turhaan varaosia ja mekaanikot valitsivat itselleen töitä.
Suunnittelimme tilaajan kanssa kehitystoimenpiteitä, joilla ongelmat saataisiin ratkaistua: työt varattaisiin alkamaan päivän ensimmäisestä vapaasta ajasta lähtien ja työn aikamääreet varattaisiin sen mukaan, mitä niihin tiedetään kuluvan aikaa, työnjohdon puhelimien äänet pidettäisiin kuuluvina, verkkoajanvaraukset käsiteltäisiin mahdollisimman nopeasti ja tauot pidettäisiin työpäivän aikana oikean mittaisina. Autoihin tilattaisiin varaosat vasta sitten, kun vianhaku on tehty, sekä mekaanikoille pidettäisiin koulutus tehokkaasta ajankäytöstä ja käytäisiin läpi yhteiset järjestyssäännöt sekä autokorjaamon hierarkia.
Opinnäytetyössä seurattiin tiimin toimintaa yhteensä viiden viikon ajalta ja pidettiin seurantajaksosta päiväkirjaa. Työssä vertailtiin huollon tuottavuusraportteja sekä huollon tavoitettavuusraportteja, joista näkyi koko korjaamon tilanne. Tiimin toiminnassa toistui seuraavia ongelmia: työt alkoivat myöhässä ja päättyivät etuajassa, huoltoneuvojia oli vaikea tavoittaa, autoihin tilattiin turhaan varaosia ja mekaanikot valitsivat itselleen töitä.
Suunnittelimme tilaajan kanssa kehitystoimenpiteitä, joilla ongelmat saataisiin ratkaistua: työt varattaisiin alkamaan päivän ensimmäisestä vapaasta ajasta lähtien ja työn aikamääreet varattaisiin sen mukaan, mitä niihin tiedetään kuluvan aikaa, työnjohdon puhelimien äänet pidettäisiin kuuluvina, verkkoajanvaraukset käsiteltäisiin mahdollisimman nopeasti ja tauot pidettäisiin työpäivän aikana oikean mittaisina. Autoihin tilattaisiin varaosat vasta sitten, kun vianhaku on tehty, sekä mekaanikoille pidettäisiin koulutus tehokkaasta ajankäytöstä ja käytäisiin läpi yhteiset järjestyssäännöt sekä autokorjaamon hierarkia.