Viheralan vaativan erityisen tuen opiskelijoiden työelämässä oppiminen: työpaikkojen odotuksia ja mahdollisuuksia
Vidgren, Kaisa (2022)
Vidgren, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää viheralan vaativan erityisen tuen opiskelijoiden työelämässä oppimiseen liittyviä asioita. Tässä työssä aihetta käsiteltiin työpaikkojen näkökulmasta. Aineisto hankittiin tekemällä teemahaastatteluja viheralan työpaikoilla. Vastausta haettiin kolmeen tutkimuskysymykseen: millaisia tehtäviä työpaikoilla on tarjota työelämässä oppijoille, mitä odotuksia työpaikoilla on työelämässä oppijoiden valmiuksista ja mitä tukitarpeita työpaikoilla on. Opinnäytetyön tilaajana oli Kiipulan ammattiopisto, joka järjestää erityisopetuksena ammatillista perustutkintokoulutusta ja valmentavaa koulutusta. Kiipulan ammattiopiston opiskelijat ovat vaativan erityisen tuen opiskelijoita. Työn tavoitteena oli vaikuttavaa työelämässä oppijoiden ja työpaikan tarpeiden kohtaamiseen, jotta yhteistyöstä saadaan aikaan molemminpuolisesti hyvä kokemus. Kyselyyn osallistuvista uusista työpaikoista toivottiin myös uusia työelämässä oppimispaikkoja.
Haastateltavien työpaikkojen työtehtävät olivat aika samoja kuin mitä opiskelijoilla oli aiemminkin ollut ja painottuivat kunnossapidon töihin. Jos olisi ollut haastateltavia esimerkiksi viherrakentamisen puolelta, työtehtävät olisivat voineet olla erilaisia. Haastateltavat eivät eritelleet, mitä pitäisi osata, vaan totesivat, että oppilaat tulevat hyvin eri vaiheissa opiskeluja työelämässä oppimaan ja erilaisilla taustoilla. Haastateltavat painottivat, että heillä on hyvä perehdytys. Tärkeäksi koettiin sosiaaliset-, tiimi- ja ryhmätyötaidot. Työelämässä oppimisen aikana koululta saatuun tukeen oltiin yleisesti melko tyytyväisiä, mutta useampi haastateltavista kaipasi luottamuksellista tietoa oppilaan vammasta, ominaisuudesta tai erityishaasteesta. Tätä tietoa ei koulun henkilökunta kuitenkaan voi antaa salassapitovelvollisuuden takia. Opiskelija itse voi kertoa niistä halutessaan. Työpaikkaohjaajien lisäkoulutus erityisopiskelijoiden haasteisiin voisi olla osa ratkaisu. Näin he osaisivat toimia ja reagoida oikein mahdollisissa haastavissa tilanteissa.
Haastateltavien työpaikkojen työtehtävät olivat aika samoja kuin mitä opiskelijoilla oli aiemminkin ollut ja painottuivat kunnossapidon töihin. Jos olisi ollut haastateltavia esimerkiksi viherrakentamisen puolelta, työtehtävät olisivat voineet olla erilaisia. Haastateltavat eivät eritelleet, mitä pitäisi osata, vaan totesivat, että oppilaat tulevat hyvin eri vaiheissa opiskeluja työelämässä oppimaan ja erilaisilla taustoilla. Haastateltavat painottivat, että heillä on hyvä perehdytys. Tärkeäksi koettiin sosiaaliset-, tiimi- ja ryhmätyötaidot. Työelämässä oppimisen aikana koululta saatuun tukeen oltiin yleisesti melko tyytyväisiä, mutta useampi haastateltavista kaipasi luottamuksellista tietoa oppilaan vammasta, ominaisuudesta tai erityishaasteesta. Tätä tietoa ei koulun henkilökunta kuitenkaan voi antaa salassapitovelvollisuuden takia. Opiskelija itse voi kertoa niistä halutessaan. Työpaikkaohjaajien lisäkoulutus erityisopiskelijoiden haasteisiin voisi olla osa ratkaisu. Näin he osaisivat toimia ja reagoida oikein mahdollisissa haastavissa tilanteissa.