Defining preconditions for creating quality manual
Viitasaari, Arttu (2022)
Viitasaari, Arttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203253989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203253989
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat laadunhallintastandardin ISO 9001:2015 vaatimukset prosessinhallinnan ja ylimmän johdon sitoutumisen kannalta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia organisaation prosessijohtamisen nykytilaa: ylimmän johdon tuntemusta laadunhallintastandardeista sekä laatujärjestelmästä. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa organisaation prosessihallinnan keskeiset kohdat, joita on kehitettävä prosessinhallinnan tehostamiseksi sekä laadunhallintajärjestelmän luomisen jatkamiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla organisaation työntekijöitä ja hyödyntämällä organisaation olemassa olevaa dokumentaatiota. Prosessien osalta tutkimuksesta selviää, että suurimmassa osassa prosesseja ei ole ollut käytössä mittareita tai kontrollointia. Haastateltujen keskuudessa havaittiin epäselvyyksiä siitä, kuka prosessista on vastuussa. Ylimmän johdon sitoutumista tutkiessa kävi ilmi, että organisaation toimitusjohtaja on sitoutunut luomaan laatujärjestelmän ja ymmärtää ISO 9001:2015 laatustandardin vaatimukset.
ISO 9001:2015 laatustandardi asettaa useita vaatimuksia laatujärjestelmään liittyville prosesseille. Laatujärjestelmää luovan organisaation on määritettävä seuraavat
laatujärjestelmän piiriin kuuluviin prosesseihin liittyvät asiat: syötteet ja tuotteet, järjestys ja vuorovaikutus, mittaukset tehokkaan toiminnan ja valvonnan varmistamiseksi, resurssit, vastuutehtävät ja auktoriteetit, riskit ja mahdollisuudet, arviointi ja parantaminen sekä ylläpitää dokumentoitua tietoa prosessien toiminnasta ja niiden toteutumisesta suunnitellusti.
Organisaatioiden ylimmän johdon päävaatimus on osoittaa johtajuutta ja sitoutumista laatujärjestelmään ja asiakaslähtöisyyteen.
Jotta organisaatiot voivat luoda laatujärjestelmän, koko organisaation on oltava sitoutunut projektiin ja pyrkiä laadukkaampiin työtapoihin, ei ainoastaan ylimmän johdon ja laatuvastuullisen. Toimiva laatujärjestelmä lisää arvonluontia sekä organisaatiolle että asiakkaalle. Purpose of the study was to examine which are the requirements of quality management standard ISO
9001:2015 in terms of process management and top management commitment. The objective was to study
current state of organizations process management, knowledge of the top management relating to the
quality management standards as well as quality management system. Furthermore, purpose was to identify key points in the organizations process management that needs to be developed in order to enhance
process management as well as to continue quality management system creation.
Study data was collected by interviewing employees of the organization and utilizing existing documentation of the organization. In terms of processes, study revealed that for most of the processes there were no
measurements or controls in place as well as unclarities were discovered among interviewees that who is
responsible of the process. In terms of top management commitment, study revealed that the CEO of the
organization is committed to create quality management system and understands the requirements of ISO
9001:2015 quality management standard.
ISO 9001:2015 quality standard states multiple requirements for the processes relating to the quality management system. Organization that is creating quality management system needs to determine following
matters related to processes that are in the scope of quality management system: inputs and outputs, sequence and interaction, measurements to ensure effective operation and control, resources, responsibilities and authorities, risks and opportunities, evaluation and improvement, and maintain documented information about operation of the processes as well as that they are being carried out as planned. Main
requirement for the top management of the organizations is to demonstrate leadership and commitment
towards the quality management system and customer focus.
In order for organizations to create quality management system whole organization needs to be committed
for the project and working towards more qualitative ways, not only the top management and quality responsible. Functional quality management system will increase the value creation for both the organization
and for the customer.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla organisaation työntekijöitä ja hyödyntämällä organisaation olemassa olevaa dokumentaatiota. Prosessien osalta tutkimuksesta selviää, että suurimmassa osassa prosesseja ei ole ollut käytössä mittareita tai kontrollointia. Haastateltujen keskuudessa havaittiin epäselvyyksiä siitä, kuka prosessista on vastuussa. Ylimmän johdon sitoutumista tutkiessa kävi ilmi, että organisaation toimitusjohtaja on sitoutunut luomaan laatujärjestelmän ja ymmärtää ISO 9001:2015 laatustandardin vaatimukset.
ISO 9001:2015 laatustandardi asettaa useita vaatimuksia laatujärjestelmään liittyville prosesseille. Laatujärjestelmää luovan organisaation on määritettävä seuraavat
laatujärjestelmän piiriin kuuluviin prosesseihin liittyvät asiat: syötteet ja tuotteet, järjestys ja vuorovaikutus, mittaukset tehokkaan toiminnan ja valvonnan varmistamiseksi, resurssit, vastuutehtävät ja auktoriteetit, riskit ja mahdollisuudet, arviointi ja parantaminen sekä ylläpitää dokumentoitua tietoa prosessien toiminnasta ja niiden toteutumisesta suunnitellusti.
Organisaatioiden ylimmän johdon päävaatimus on osoittaa johtajuutta ja sitoutumista laatujärjestelmään ja asiakaslähtöisyyteen.
Jotta organisaatiot voivat luoda laatujärjestelmän, koko organisaation on oltava sitoutunut projektiin ja pyrkiä laadukkaampiin työtapoihin, ei ainoastaan ylimmän johdon ja laatuvastuullisen. Toimiva laatujärjestelmä lisää arvonluontia sekä organisaatiolle että asiakkaalle.
9001:2015 in terms of process management and top management commitment. The objective was to study
current state of organizations process management, knowledge of the top management relating to the
quality management standards as well as quality management system. Furthermore, purpose was to identify key points in the organizations process management that needs to be developed in order to enhance
process management as well as to continue quality management system creation.
Study data was collected by interviewing employees of the organization and utilizing existing documentation of the organization. In terms of processes, study revealed that for most of the processes there were no
measurements or controls in place as well as unclarities were discovered among interviewees that who is
responsible of the process. In terms of top management commitment, study revealed that the CEO of the
organization is committed to create quality management system and understands the requirements of ISO
9001:2015 quality management standard.
ISO 9001:2015 quality standard states multiple requirements for the processes relating to the quality management system. Organization that is creating quality management system needs to determine following
matters related to processes that are in the scope of quality management system: inputs and outputs, sequence and interaction, measurements to ensure effective operation and control, resources, responsibilities and authorities, risks and opportunities, evaluation and improvement, and maintain documented information about operation of the processes as well as that they are being carried out as planned. Main
requirement for the top management of the organizations is to demonstrate leadership and commitment
towards the quality management system and customer focus.
In order for organizations to create quality management system whole organization needs to be committed
for the project and working towards more qualitative ways, not only the top management and quality responsible. Functional quality management system will increase the value creation for both the organization
and for the customer.