Virtuaalinen taiteilijatapaaminen osana verkkokonserttia : vuorovaikutus virtuaalitapahtumassa
Hokkanen, Pilvi (2022)
Hokkanen, Pilvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää kunnallisten kulttuuripalveluiden tarjoamia virtuaalisia kulttuuritapahtumia, kokeilla uusia menetelmiä sekä selvittää niiden kysyntää ja tarvetta. Tavoitteena on selvittää, millaista lisäarvoa virtuaalinen taiteilijatapaaminen tuottaa osana verkkokonserttia.
Työn taustalla on koronapandemia ja sen myötä kulttuuritapahtumien siirtyminen verkkoon. Tutkimuksessa toteutetaan kolme eri kohderyhmälle; lapsille, aikuisille ja ikäihmisille, suunnattua verkossa esitettävää konserttia, joiden yhteydessä järjestetään virtuaalinen taiteilijatapaaminen Microsoft Teams -alustalla yleisön ja esiintyjän välillä. Kaksi konserteista toteutetaan samalla tuotantokaavalla ja kolmannen konsertin taiteilijatapaaminen toteutetaan hybriditapahtumana liveyleisölle niin, että taiteilijat osallistuvat tilaisuuteen Teamsin kautta.
Tutkimustyö on kuvaileva tapaustutkimus, jonka menetelminä on käytetty kyselyä ja havainnointia. Teoria-aineistona on hyödynnetty tutkimuksia virtuaalisesta tapahtumatuotannosta sekä pandemian aikaan virtuaalitapahtumista julkaistuja lukuisia verkkoartikkeleita; kartoitettu ennen koronapandemiaa ja pandemian aikaan toteutettuja virtuaalituotantoja, verkkokonsertteja ja virtuaalisia vuorovaikutuskeinoja sekä avattu digitaalisen yleisötyön ja elämyksen käsitteitä.
Tutkimustuloksista selviää, että virtuaalinen taiteilijatapaaminen herättää osallistujassa positiivisia tunnereaktioita, jotka kasvattavat osallistujan kokonaiselämystä. Virtuaalisen taiteilijatapaamisen kautta niin esiintyjä, kuin järjestäjäkin saa välittömän palautteen yleisöltä työstään, verrattuna pelkkään verkkokonserttiin. Virtuaalisen taiteilijatapaamisen toteuttamisessa, vuorovaikutuksen syntymisessä ja vuorovaikutusvälineissä on eroja kohderyhmien välillä.
Työn taustalla on koronapandemia ja sen myötä kulttuuritapahtumien siirtyminen verkkoon. Tutkimuksessa toteutetaan kolme eri kohderyhmälle; lapsille, aikuisille ja ikäihmisille, suunnattua verkossa esitettävää konserttia, joiden yhteydessä järjestetään virtuaalinen taiteilijatapaaminen Microsoft Teams -alustalla yleisön ja esiintyjän välillä. Kaksi konserteista toteutetaan samalla tuotantokaavalla ja kolmannen konsertin taiteilijatapaaminen toteutetaan hybriditapahtumana liveyleisölle niin, että taiteilijat osallistuvat tilaisuuteen Teamsin kautta.
Tutkimustyö on kuvaileva tapaustutkimus, jonka menetelminä on käytetty kyselyä ja havainnointia. Teoria-aineistona on hyödynnetty tutkimuksia virtuaalisesta tapahtumatuotannosta sekä pandemian aikaan virtuaalitapahtumista julkaistuja lukuisia verkkoartikkeleita; kartoitettu ennen koronapandemiaa ja pandemian aikaan toteutettuja virtuaalituotantoja, verkkokonsertteja ja virtuaalisia vuorovaikutuskeinoja sekä avattu digitaalisen yleisötyön ja elämyksen käsitteitä.
Tutkimustuloksista selviää, että virtuaalinen taiteilijatapaaminen herättää osallistujassa positiivisia tunnereaktioita, jotka kasvattavat osallistujan kokonaiselämystä. Virtuaalisen taiteilijatapaamisen kautta niin esiintyjä, kuin järjestäjäkin saa välittömän palautteen yleisöltä työstään, verrattuna pelkkään verkkokonserttiin. Virtuaalisen taiteilijatapaamisen toteuttamisessa, vuorovaikutuksen syntymisessä ja vuorovaikutusvälineissä on eroja kohderyhmien välillä.