Digimarkkinoinnin kanavat ja niiden hyödyntäminen Leipurin Oyj:ssä
Tuominen, Heidi (2022)
Lataukset:
Tuominen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044450
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on toimeksiantaja yrityksen Leipurin Oyj:n nykyisten digimarkkinoinnin kanaviin kehitysehdotusten luominen. Työn tarkoituksena on selvittää kehityskohteita Leipurin digimarkkinoinnin kanavissa, sekä luoda suunnitelma, jonka avulla Leipurin Oyj pystyy kehittämään digimarkkinoinnin kanaviaan. Kehittämistyö on rajattu keskittymään Leipurin Oyj:n kanaviin Suomessa ja kehittämistyön tuloksista hyötyy Leipurin Oyj sekä kehitystyön tekijä.
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä aiheeseen ja luomalla teoreettinen viitekehys tutustumalla alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työssä käytettiin tutkimus- ja kehittämismenetelminä kvalitatiivisia puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä benchmarkingia, jossa hyödynnettiin SWOT-analyysia. Tehdyn työn tulokset perustuvat aikaisempaan tietämykseen yrityksestä, yrityksen omiin materiaaleihin, alan kirjallisuuteen sekä haastatteluilla kerättyyn aineistoon.
Leipurin digimarkkinoinnin kanavien nykytilan todettiin olevan hyvä, mutta jokaista kanavaa pystyy vielä kehittämään. Syntyneet kehitysehdotukset kuvattiin työssä digimarkkinoinnin kanava kerrallaan. Kehitysehdotuksien pohjalta luotiin neljän vuoden roadmap-suunnitelma, jonka avulla Leipurin pystyy kehittämään digimarkkinoinnin kanaviaan.
Kehittämistyössä päästiin tavoitteisiin, sillä työssä onnistuttiin tunnistamaan kehitystä vaativat kanavat ja löytämää näihin kanaviin kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset on mahdollista suorittaa pitkälti itse Leipurin Oyj:n markkinointitiimissä ja osa markkinointitoimiston avustuksella. Työhön valitut tutkimus- ja kehittämismenetelmät olivat onnistuneita, sillä niiden avulla saatiin laajasti etsittyä kehitysehdotuksia yritykselle. Haastattelut olivat kattavia ja niihin valittiin Leipurin Oyj:ltä henkilöitä, jotka käyttävät aktiivisesti Leipurin digimarkkinoinnin kanavia ja jotka ovat yhteydessä Leipurin asiakkaisiin. SWOT-analyysi toimi työssä hyvin, mutta benchmarkingia olisi voinut tehdä enemmän ja laajemmin samalla alalla toimiville yrityksille, sekä kilpailijoille. Aihe valittiin, koska haluttiin syventää osaamista ja oppia lisää digimarkkinoinnin kanavista ja niiden tehokkaasta ja tuloksellisesta hyödyntämisestä työelämässä.
Asiasanat: digimarkkinointi, digimarkkinoinnin kanavat, sosiaalinen media, asiakaskokemus
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä aiheeseen ja luomalla teoreettinen viitekehys tutustumalla alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työssä käytettiin tutkimus- ja kehittämismenetelminä kvalitatiivisia puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä benchmarkingia, jossa hyödynnettiin SWOT-analyysia. Tehdyn työn tulokset perustuvat aikaisempaan tietämykseen yrityksestä, yrityksen omiin materiaaleihin, alan kirjallisuuteen sekä haastatteluilla kerättyyn aineistoon.
Leipurin digimarkkinoinnin kanavien nykytilan todettiin olevan hyvä, mutta jokaista kanavaa pystyy vielä kehittämään. Syntyneet kehitysehdotukset kuvattiin työssä digimarkkinoinnin kanava kerrallaan. Kehitysehdotuksien pohjalta luotiin neljän vuoden roadmap-suunnitelma, jonka avulla Leipurin pystyy kehittämään digimarkkinoinnin kanaviaan.
Kehittämistyössä päästiin tavoitteisiin, sillä työssä onnistuttiin tunnistamaan kehitystä vaativat kanavat ja löytämää näihin kanaviin kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset on mahdollista suorittaa pitkälti itse Leipurin Oyj:n markkinointitiimissä ja osa markkinointitoimiston avustuksella. Työhön valitut tutkimus- ja kehittämismenetelmät olivat onnistuneita, sillä niiden avulla saatiin laajasti etsittyä kehitysehdotuksia yritykselle. Haastattelut olivat kattavia ja niihin valittiin Leipurin Oyj:ltä henkilöitä, jotka käyttävät aktiivisesti Leipurin digimarkkinoinnin kanavia ja jotka ovat yhteydessä Leipurin asiakkaisiin. SWOT-analyysi toimi työssä hyvin, mutta benchmarkingia olisi voinut tehdä enemmän ja laajemmin samalla alalla toimiville yrityksille, sekä kilpailijoille. Aihe valittiin, koska haluttiin syventää osaamista ja oppia lisää digimarkkinoinnin kanavista ja niiden tehokkaasta ja tuloksellisesta hyödyntämisestä työelämässä.
Asiasanat: digimarkkinointi, digimarkkinoinnin kanavat, sosiaalinen media, asiakaskokemus