Toiminnallisuuden lisääminen varhaiskasvatusympäristössä
Vikman-Heikkilä, Henna (2022)
Vikman-Heikkilä, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toiminnallisuutta ja liikettä pienillä teoilla varhaiskasva-tus ryhmän arjessa. Opinnäytetyö on toteutettu eräässä Kanta-Hämäläisessä päiväkodissa ja sen yhdellä esiopetusryhmällä. Lapsia ryhmään kuului opinnäytetyön työstöhetkellä 12 ja iältään he olivat 6-7-vuotiaita.
Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa liikunnan vaikutuksista lapsen terveyteen, kasvuun ja oppimiseen. Tärkeän pohjan loivat myös varhaisikäisten lasten liikuntasuositukset. Itse opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen opinnäytetyö si-sälsi erilliset versiot taukoliikuntaan ja ulkoliikuntaan. Lisäksi mukana oli viisi erillistä valmis-ta tuntisuunnitelmaa, joita varhaiskasvattajat pystyisivät hyödyntämään liikunnan ohjauksen- ja opetuksen tukena joko sellaisinaan tai valitsemalla suunnitelmista osia. Lisäksi tällä ta-voin tuettiin lasten oppimista ja kasvua.
Opinnäytetyötä voitaisiin hyödyntää arjen liikunnan ja toiminnallisuuden lisäämisessä ja myös muut yksiköt voisivat osaltaan hyödyntää vastaavanlaista sapluunaa. Opinnäytetyötä voisi soveltaa esimerkiksi kaksivuotiseen esiopetukseen, jolloin se olisi käytössä jo 5-vuotiailla lapsilla. Opinnäytetyöstä saatiin positiivista palautetta ryhmän varhaiskasvatustii-miltä, joka koki, että lasten keskittyminen, ryhmässä toimiminen, sosiaaliset taidot ja vuoro-vaikutustaidot olivat parantuneet viimeisten kuukausien aikana merkittävästi. Lisäksi lasten ilo ja hymy välittyivät, ja nämä taas osaltaan lisäsivät lasten onnistumisen tunteita.
Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa liikunnan vaikutuksista lapsen terveyteen, kasvuun ja oppimiseen. Tärkeän pohjan loivat myös varhaisikäisten lasten liikuntasuositukset. Itse opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen opinnäytetyö si-sälsi erilliset versiot taukoliikuntaan ja ulkoliikuntaan. Lisäksi mukana oli viisi erillistä valmis-ta tuntisuunnitelmaa, joita varhaiskasvattajat pystyisivät hyödyntämään liikunnan ohjauksen- ja opetuksen tukena joko sellaisinaan tai valitsemalla suunnitelmista osia. Lisäksi tällä ta-voin tuettiin lasten oppimista ja kasvua.
Opinnäytetyötä voitaisiin hyödyntää arjen liikunnan ja toiminnallisuuden lisäämisessä ja myös muut yksiköt voisivat osaltaan hyödyntää vastaavanlaista sapluunaa. Opinnäytetyötä voisi soveltaa esimerkiksi kaksivuotiseen esiopetukseen, jolloin se olisi käytössä jo 5-vuotiailla lapsilla. Opinnäytetyöstä saatiin positiivista palautetta ryhmän varhaiskasvatustii-miltä, joka koki, että lasten keskittyminen, ryhmässä toimiminen, sosiaaliset taidot ja vuoro-vaikutustaidot olivat parantuneet viimeisten kuukausien aikana merkittävästi. Lisäksi lasten ilo ja hymy välittyivät, ja nämä taas osaltaan lisäsivät lasten onnistumisen tunteita.