ADHD-aikuisen opiskelun haasteet ja tukikeinot
Ruuska, Marita (2022)
Ruuska, Marita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa aikuisen ADHD:n vaikutusta opiskeluun ja siihen saatavilla olevia tukikeinoja. Tavoitteena oli etsiä ja kerätä yhteen tietoa, jota ADHD-aikuiset sekä heidän parissaan työskentelevät ammattihenkilöt voivat hyödyntää. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Aineistohaku suoritettiin CINAHL ja Medic -tietokantoihin. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui yksitoista tutkimusartikkelia Suomesta ja ulkomailta.
Keskeisimpiä ADHD-aikuisen opiskeluun vaikuttavia tekijöitä olivat ADHD:n tyypillisistä oireista aiheutuvat haasteet, negatiiviset mukautumiskeinot ja liitännäisongelmat kuten oppimisvaikeudet ja mielenterveysongelmat. Tärkeimpinä tukikeinoina esille nousi ADHD:n yksilöllisen hoidon koostaminen niin lääkkeellisistä, psykososiaalisista kuin muistakin käytetyistä hoitomuodoista, oppilaitoksen tuki, vertaistuki, tavoitteiden asettaminen, aikatauluttaminen, opiskelijan oma mielenkiinto ja alalle soveltuvuus, tehtävien mielekkyys, yksilöllisten oppimistyylien huomioonottaminen ja oikeanlainen oppimisympäristö.
Aikuisen ADHD:n diagnosointi on lisääntynyt viime vuosina sen saatua Käypä hoito -suosituksen. Tulevaisuudessa tämä tulee lisäämään myös oppilaitosten tarvetta ADHD-tietoisuudelle.
Aineistohaku suoritettiin CINAHL ja Medic -tietokantoihin. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui yksitoista tutkimusartikkelia Suomesta ja ulkomailta.
Keskeisimpiä ADHD-aikuisen opiskeluun vaikuttavia tekijöitä olivat ADHD:n tyypillisistä oireista aiheutuvat haasteet, negatiiviset mukautumiskeinot ja liitännäisongelmat kuten oppimisvaikeudet ja mielenterveysongelmat. Tärkeimpinä tukikeinoina esille nousi ADHD:n yksilöllisen hoidon koostaminen niin lääkkeellisistä, psykososiaalisista kuin muistakin käytetyistä hoitomuodoista, oppilaitoksen tuki, vertaistuki, tavoitteiden asettaminen, aikatauluttaminen, opiskelijan oma mielenkiinto ja alalle soveltuvuus, tehtävien mielekkyys, yksilöllisten oppimistyylien huomioonottaminen ja oikeanlainen oppimisympäristö.
Aikuisen ADHD:n diagnosointi on lisääntynyt viime vuosina sen saatua Käypä hoito -suosituksen. Tulevaisuudessa tämä tulee lisäämään myös oppilaitosten tarvetta ADHD-tietoisuudelle.