Työkirja ostajapersoonien määrittelyyn : Aloittavalle yritykselle
Yli-Torvi, Kati (2022)
Yli-Torvi, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa aloittavalle yritykselle työkirja, joka opastaa yrittäjää löytämään käyttäjätietoa yrityksen potentiaalisista asiakkaista ja sitä kautta luomaan yritykselleen fiktiivisiä ostajapersoonia. Opinnäytetyössä keskityttiin aloittaviin yrityksiin, joilla ei vielä ole omaa käyttäjätietoa saatavilla.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena palvelumuotoilun metodeja hyödyntäen. Tutkimusaineistona käytettiin olemassa olevaa kirjallisuutta- sekä digitaalisien kanavien kautta saatua tietoa. Tutkimusta lähestyttiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta, hyödyntäen netnografista tutkimusalaa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi työkirja ostajapersoonien määrittelyyn aloittavalle yritykselle, palvelumuotoilun metodeja hyödyntäen. Työkirjan avulla aloittava yritys löytää keinot käyttäjätiedon hankkimiseen ja kykenee luomaan aloittavalle yritykselleen ostajapersoonia ja sitä kautta kohdentamaan markkinointiaan oikeille kohderyhmille.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena palvelumuotoilun metodeja hyödyntäen. Tutkimusaineistona käytettiin olemassa olevaa kirjallisuutta- sekä digitaalisien kanavien kautta saatua tietoa. Tutkimusta lähestyttiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta, hyödyntäen netnografista tutkimusalaa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi työkirja ostajapersoonien määrittelyyn aloittavalle yritykselle, palvelumuotoilun metodeja hyödyntäen. Työkirjan avulla aloittava yritys löytää keinot käyttäjätiedon hankkimiseen ja kykenee luomaan aloittavalle yritykselleen ostajapersoonia ja sitä kautta kohdentamaan markkinointiaan oikeille kohderyhmille.