Ammattiopisto Lappian nuorten tulevaisuudenkuvat : Kuinka nuoret kokevat pärjäävänsä tulevaisuudessa?
Koskela, Joonas (2014)
Koskela, Joonas
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkoitus selvittää Ammattiopisto Lappiassa opiskelevien nuorten ajatuk-sia siitä, millaisena he näkevät oman tulevaisuutensa. Opinnäytetyö suoritettiin Lappian opiskelija-asuntoloilla Torniossa ja selvitykseen osallistuvat nuoret olivat ammattiopiston asuntoloissa asuvia opiskelijoita. Opinnäytetyö selvittää myös nuorten ajatuksia siitä, millaisissa asioissa he kokisivat tarvitsevansa Lappian asuntolaohjaajien konkreettista tukea tai apua. Selvitys tuotti sellaista uutta tietoa Lappian asuntolaohjaajille, jonka avulla he pystyvät kehittämään sekä parantamaan omaa työtään nuorten parissa asuntolalla.
Opinnäytetyöhön liittyvät kyselyt suoritettiin kahdellekymmenelleviidelle Ammattiopiston asuntolassa asuvalle nuorelle opiskelijalle. Kyselyyn osallistui kuusitoista poikaa ja yhdeksän tyttöä. Kyselyt suori-tettiin käyttämällä satunnaisotantaa ja kyselyyn osallistuvat nuoret opiskelivat palvelun, tekniikan sekä kulttuurin aloilla.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu muun muassa nuoruuden keskeisten käsitteiden määrittelemiseen, tietoon nuorisotyöttömyydestä, koulutuksen ulkopuolelle jäämisestä, syrjäytymisestä sekä mielenter-veyden ongelmista.
Opinnäytetyöhön liittyvät kyselyt suoritettiin kahdellekymmenelleviidelle Ammattiopiston asuntolassa asuvalle nuorelle opiskelijalle. Kyselyyn osallistui kuusitoista poikaa ja yhdeksän tyttöä. Kyselyt suori-tettiin käyttämällä satunnaisotantaa ja kyselyyn osallistuvat nuoret opiskelivat palvelun, tekniikan sekä kulttuurin aloilla.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu muun muassa nuoruuden keskeisten käsitteiden määrittelemiseen, tietoon nuorisotyöttömyydestä, koulutuksen ulkopuolelle jäämisestä, syrjäytymisestä sekä mielenter-veyden ongelmista.