Voimavaralähtöisyys kasvatusyhteistyössä : arjen kohtaamiset varhaiskasvatuksessa
Helminen, Emilia; Nurmi, Salla (2022)
Helminen, Emilia
Nurmi, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli halu ja tarve laadukkaampaan yhteistyöhön huoltajien kanssa varhaiskasvatuksen kentällä. Varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle suunniteltiin voimavaralähtöiseen työskentelytapaan perustuva koulutus kasva-tusyhteistyön tueksi. Tarkoitus oli luoda puitteet tiimien yhteiselle keskustelulle aiheen äärellä valmiita esimerkkitapauksia hyödyntäen. Tarkoitus oli samalla kartoittaa varhaiskasvattajien kohtaamiskäytäntöjä huoltajien kanssa ja niiden kehittäminen positiivisempaan ja voimavaralähtöisempään suuntaan. Kyseessä on siis toiminnallinen opinnäytetyö. Tavoitteena oli voimavaralähtöisen työsken-telytavan esiin nostaminen, sen merkityksellisyyden ymmärtäminen sekä toimi-vien käytäntöjen kerääminen, kehittäminen ja jakaminen työyhteisössä. Tavoitteena oli myös voimavaralähtöisen työotteen vahvistaminen ja näkyväksi tekeminen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja aineistona käytettiin ryhmätyöskentelyn aikana kirjattuja tekstejä, henkilökohtaisia kyselyjä, kirjauksia yhteisestä keskustelusta sekä kirjattuja havaintoja. Aineisto on laadullista. Tuloksista kävi ilmi, että voimavaralähtöinen työskentelytapa koettiin merkityksellisenä sekä lapsen, perheen että työntekijän oman työhyvinvoinnin kannalta. Ammatillinen pohdinta sekä hyvän vuorovaikutuksen merkityksellisyyden ymmärtäminen lisääntyi. Voimavaralähtöinen työskentelytapa koettiin voimaannuttavana, omaa jaksamista tukevana sekä hyödyllisenä tapana lähteä rakentamaan luottamuksellista ja vastavuoroista suhdetta huoltajien kanssa. Tuloksista kävi myös ilmi, että varhaiskasvatuksen työtiimeissä vuorovaikutukseen oli saatu hyviä työvälineitä koulutuksen myötä.
Johtopäätöksenä todettiin, että voimavaralähtöisyys työskentelytapana auttaa vuorovaikutuksen syntymisessä, dialogin luomisessa sekä huoltajien kohtaamisissa. Edellytyksenä voimavaralähtöiselle työskentelylle on työntekijän ammattitaito ja ammatillinen kehitys, joka syntyy kouluttautumisen ja teoriatiedon haltuun oton sekä kokemuksen myötä. Voimavaralähtöinen työskentelytapa edellyttää työntekijän hyvää itsetuntemusta ja kykyä hyödyntää omaa persoonaansa vuo-rovaikutuksessa. Työntekijän ammatillisen kasvun lisäksi vuorovaikutusosaaminen on avainasemassa voimavaralähtöisessä työskentelytavassa. Voimavaralähtöisyyteen perustuva työskentelytapa sopii kaikille perheille ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota heti lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja aineistona käytettiin ryhmätyöskentelyn aikana kirjattuja tekstejä, henkilökohtaisia kyselyjä, kirjauksia yhteisestä keskustelusta sekä kirjattuja havaintoja. Aineisto on laadullista. Tuloksista kävi ilmi, että voimavaralähtöinen työskentelytapa koettiin merkityksellisenä sekä lapsen, perheen että työntekijän oman työhyvinvoinnin kannalta. Ammatillinen pohdinta sekä hyvän vuorovaikutuksen merkityksellisyyden ymmärtäminen lisääntyi. Voimavaralähtöinen työskentelytapa koettiin voimaannuttavana, omaa jaksamista tukevana sekä hyödyllisenä tapana lähteä rakentamaan luottamuksellista ja vastavuoroista suhdetta huoltajien kanssa. Tuloksista kävi myös ilmi, että varhaiskasvatuksen työtiimeissä vuorovaikutukseen oli saatu hyviä työvälineitä koulutuksen myötä.
Johtopäätöksenä todettiin, että voimavaralähtöisyys työskentelytapana auttaa vuorovaikutuksen syntymisessä, dialogin luomisessa sekä huoltajien kohtaamisissa. Edellytyksenä voimavaralähtöiselle työskentelylle on työntekijän ammattitaito ja ammatillinen kehitys, joka syntyy kouluttautumisen ja teoriatiedon haltuun oton sekä kokemuksen myötä. Voimavaralähtöinen työskentelytapa edellyttää työntekijän hyvää itsetuntemusta ja kykyä hyödyntää omaa persoonaansa vuo-rovaikutuksessa. Työntekijän ammatillisen kasvun lisäksi vuorovaikutusosaaminen on avainasemassa voimavaralähtöisessä työskentelytavassa. Voimavaralähtöisyyteen perustuva työskentelytapa sopii kaikille perheille ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota heti lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa.