Rengas- ja vannelinjaston automaatiosuunnittelu
Suppula, Sauli (2022)
Suppula, Sauli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255960
Tiivistelmä
Vannetukku.fi Oy on suunnitellut rakennuttavansa vuoden 2022 aikana uuden hallialueen tuotteiden lähettämistä varten. Yhteen halleista rakennettaisiin renkaita ja vanteita käsittelevä automatisoitu linjasto. Linjasto rakennettaisiin perusidealtaan yhtiön Kouvolan toimipisteessä olemassa olevaa linjastoa vastaavaksi.
Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, miten aiemmassa linjastossa ilmenneet kehityskohdat ja puutteet voitaisiin ratkaista uutta linjastoa suunniteltaessa. Pyrkimyksenä oli kehittää aiempaa linjastoa tehokkaampi versio, jonka ratkaisut olisivat johdonmukaisia ja selkeitä. Suunnittelun pohjalta valittiin sopiva laitteisto sekä luotiin ohjelmakoodi linjaston ohjaamiseen.
Laitteiden valinnassa hyödynnettiin niin uusia kuin entuudestaankin tuttuja laitteita sekä valmistajia. Usean linjaston toiminnallisuuden perusidea pysyi aiempaa linjastoa vastaavana. Vähintään pienimuotoisia kehittäviä muutoksia tehtiin kuitenkin lähes kaikkiin linjaston toiminnallisuuteen liittyviin osiin. Toisia toiminnallisuuksia muutettiin hyvinkin paljon, esimerkiksi vaihtamalla tilausten tunnistamiseen sekä lajitteluun käytetyt tekniikat kokonaan uusiin. Automaatio-ohjelma luotiin myös uudestaan täysin alusta alkaen Siemensin TIA Portal -ohjelmointiohjelmaa käyttäen. Ohjelmoinnissa noudatettiin Siemensin antamia ohjeistuksia käytetyn S7-1500-logiikan ohjelmoimiseen.
Automaatiosuunnittelu saatiin valmiiksi, joskaan laitteistoa ei ehditty tilaamaan tai testaamaan. Suunnittelutyön taso on riittävän laadukas, jotta voidaan uskoa suunnitelman olevan toimiva. Mahdollisesti tarvittavat pienet muutokset nähdään kuitenkin vasta, kun linjasto otetaan testikäyttöön. Luotua automaatio-ohjelmaa ehdittiin testaamaan osittain, ja tulokset ovat lupaavia. Erityisesti laitteiden väliseen kommunikointiin liittyvät suunnitelmat jäivät kuitenkin vielä testaamisen ulkopuolelle, ja voivat vaatia myöhempiä muutoksia. Suunnitteluvaiheessa on kuitenkin varmistettu, että laitteet soveltuvat halutun kaltaiseen kommunikointiin.
Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, miten aiemmassa linjastossa ilmenneet kehityskohdat ja puutteet voitaisiin ratkaista uutta linjastoa suunniteltaessa. Pyrkimyksenä oli kehittää aiempaa linjastoa tehokkaampi versio, jonka ratkaisut olisivat johdonmukaisia ja selkeitä. Suunnittelun pohjalta valittiin sopiva laitteisto sekä luotiin ohjelmakoodi linjaston ohjaamiseen.
Laitteiden valinnassa hyödynnettiin niin uusia kuin entuudestaankin tuttuja laitteita sekä valmistajia. Usean linjaston toiminnallisuuden perusidea pysyi aiempaa linjastoa vastaavana. Vähintään pienimuotoisia kehittäviä muutoksia tehtiin kuitenkin lähes kaikkiin linjaston toiminnallisuuteen liittyviin osiin. Toisia toiminnallisuuksia muutettiin hyvinkin paljon, esimerkiksi vaihtamalla tilausten tunnistamiseen sekä lajitteluun käytetyt tekniikat kokonaan uusiin. Automaatio-ohjelma luotiin myös uudestaan täysin alusta alkaen Siemensin TIA Portal -ohjelmointiohjelmaa käyttäen. Ohjelmoinnissa noudatettiin Siemensin antamia ohjeistuksia käytetyn S7-1500-logiikan ohjelmoimiseen.
Automaatiosuunnittelu saatiin valmiiksi, joskaan laitteistoa ei ehditty tilaamaan tai testaamaan. Suunnittelutyön taso on riittävän laadukas, jotta voidaan uskoa suunnitelman olevan toimiva. Mahdollisesti tarvittavat pienet muutokset nähdään kuitenkin vasta, kun linjasto otetaan testikäyttöön. Luotua automaatio-ohjelmaa ehdittiin testaamaan osittain, ja tulokset ovat lupaavia. Erityisesti laitteiden väliseen kommunikointiin liittyvät suunnitelmat jäivät kuitenkin vielä testaamisen ulkopuolelle, ja voivat vaatia myöhempiä muutoksia. Suunnitteluvaiheessa on kuitenkin varmistettu, että laitteet soveltuvat halutun kaltaiseen kommunikointiin.