Eerikinkadun kulttuuriravintolan kassajärjestelmän kilpailuttaminen
Brofeldt, Toni (2022)
Brofeldt, Toni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255955
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, löytyisikö markkinoilta toiminnoiltaan kehittyneempää ja edullisempaa vaihtoehtoja nykyiselle Eerikinkadun kulttuuriravintola Oy:n kassajärjestelmälle. Selvitys tehtiin kilpailutuksen kautta ja samalla saatiin tietoa järjestelmien kehityksestä. Samalla tarkasteltiin markkinoille tulleita uusia teknisiä ratkaisuja, jotka toisivat tehokkuutta työskentelyyn. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä.
Työ jaettiin kahteen eri osa-alueeseen hankinnan valmisteluun ja valintavaiheeseen. Molemmat vaiheet pilkottiin pienempiin osiin, joiden pohjalta kilpailutus ja kilpailutukseen saadut tarjoukset voitiin laittaa järjestykseen. Hankintapäätöstä tässä työssä ei tehty, koska tarkoituksena oli esitellä toimeksiantajalle paras vaihtoehto ja jättää hankepäätöksen tekeminen heille. Toimeksiantaja yritykseen perustettiin projektiryhmä, jonka tehtävänä oli selvittää kassojen ja kassaohjelmiston nykytila sekä määrittää vertailukriteerit tarjouskilpailua varten. Projektiryhmän toimintatapa perustui ryhmäkeskusteluun, jota tarvittaessa ohjattiin ennalta laadittujen kysymysten perusteella.
Ryhmäkeskustelujen pohjalta vertailukriteereiksi valittiin seuraavat osa-alueet: toimittajan organisaatio ja tilannekäsitys, ohjelmiston toiminnallisuus, projektointi, hinta ja arvioitu käyttöikä. Työssä annettujen kriteerien perusteella todettiin, ettei kassajärjestelmää kannata tässä vaiheessa uusia, varsinkin kun nykyinen palveluntarjoaja tuli omassa tarjouksessaan vastaan järjestelmän käyttökustannuksissa. Kahden eniten pisteitä saaneet järjestelmän erotti loppujen lopuksi hinta. Jos hintaa ei olisi ollut mukana olisi pisteytyksessä toiseksi tullut tarjous voittanut.
Tämän työn kaavaa noudattamalla on mahdollista toteuttaa kilpailutus kassajärjestelmää joko kokonaan uudistettaessa tai kuten tässä työssä, nykyiseen järjestelmään vertailtaessa.
Asiasanat: kassajärjestelmä, ravintola, tietotekniikankilpailutus
Työ jaettiin kahteen eri osa-alueeseen hankinnan valmisteluun ja valintavaiheeseen. Molemmat vaiheet pilkottiin pienempiin osiin, joiden pohjalta kilpailutus ja kilpailutukseen saadut tarjoukset voitiin laittaa järjestykseen. Hankintapäätöstä tässä työssä ei tehty, koska tarkoituksena oli esitellä toimeksiantajalle paras vaihtoehto ja jättää hankepäätöksen tekeminen heille. Toimeksiantaja yritykseen perustettiin projektiryhmä, jonka tehtävänä oli selvittää kassojen ja kassaohjelmiston nykytila sekä määrittää vertailukriteerit tarjouskilpailua varten. Projektiryhmän toimintatapa perustui ryhmäkeskusteluun, jota tarvittaessa ohjattiin ennalta laadittujen kysymysten perusteella.
Ryhmäkeskustelujen pohjalta vertailukriteereiksi valittiin seuraavat osa-alueet: toimittajan organisaatio ja tilannekäsitys, ohjelmiston toiminnallisuus, projektointi, hinta ja arvioitu käyttöikä. Työssä annettujen kriteerien perusteella todettiin, ettei kassajärjestelmää kannata tässä vaiheessa uusia, varsinkin kun nykyinen palveluntarjoaja tuli omassa tarjouksessaan vastaan järjestelmän käyttökustannuksissa. Kahden eniten pisteitä saaneet järjestelmän erotti loppujen lopuksi hinta. Jos hintaa ei olisi ollut mukana olisi pisteytyksessä toiseksi tullut tarjous voittanut.
Tämän työn kaavaa noudattamalla on mahdollista toteuttaa kilpailutus kassajärjestelmää joko kokonaan uudistettaessa tai kuten tässä työssä, nykyiseen järjestelmään vertailtaessa.
Asiasanat: kassajärjestelmä, ravintola, tietotekniikankilpailutus
