Graafisen ohjelmoinnin alustat ja niiden erot
Koskinen, Niclas (2022)
Koskinen, Niclas
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266004
Tiivistelmä
Low-code- ja no-code -alustat ovat graafiseen ohjelmointiin tarkoitettuja ohjelmia, joilla on mahdollista luoda ohjelmistoja parhaimmillaan kirjoittamatta riviäkään varsinaista koodia. Low-code -ohjelmistoissa on mahdollista muokata ohjelman koodia tai luoda toiminnallisuuksia jo valmiiden toiminnallisuuksien lisäksi tai niiden päälle. No-code alustoilla ohjelmia luodaan esimerkiksi yhdistelemällä työnkulkuun valmiita toiminnallisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota ajantasainen katsaus graafisen ohjelmoinnin nykytilasta, antaa kattavaa dokumentaatiota eri alustojen eroavaisuuksista ja kertoa niistä yleisesti, sekä osoittaa lukijalle mihin nyansseihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun alustaa lähdetään projektiin tai yrityksen tarpeita vastaamaan valitsemaan.
Toiminnallisessa osiossa tarkastellaan sekä low-code-, että no-code -alustojen toiminnallisuuksia ja komponentteja osoittamaan näiden erot ja auttamaan lukija alkuun graafisen ohjelmoinnin parissa. Työssä käydään myös läpi lisenssi ja tietoturva aspektit, jotka ovat tärkeitä huomioon otettavia asioita, kun graafisilla ohjelmointialustoilla lähdetään ohjelmistoja luomaan. Työ pyrkii vähentämään vaivaa sopivan alustan etsimisessä sekä auttaa lukijaa kartoittamaan tarpeensa, minkä pohjalta on helppo valita alusta ja aloittaa ohjelmiston kehittäminen. Lopussa autetaan lukijaa alustapäätöksen teossa, sekä projektimallien käytössä osana ohjelmistokehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota ajantasainen katsaus graafisen ohjelmoinnin nykytilasta, antaa kattavaa dokumentaatiota eri alustojen eroavaisuuksista ja kertoa niistä yleisesti, sekä osoittaa lukijalle mihin nyansseihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun alustaa lähdetään projektiin tai yrityksen tarpeita vastaamaan valitsemaan.
Toiminnallisessa osiossa tarkastellaan sekä low-code-, että no-code -alustojen toiminnallisuuksia ja komponentteja osoittamaan näiden erot ja auttamaan lukija alkuun graafisen ohjelmoinnin parissa. Työssä käydään myös läpi lisenssi ja tietoturva aspektit, jotka ovat tärkeitä huomioon otettavia asioita, kun graafisilla ohjelmointialustoilla lähdetään ohjelmistoja luomaan. Työ pyrkii vähentämään vaivaa sopivan alustan etsimisessä sekä auttaa lukijaa kartoittamaan tarpeensa, minkä pohjalta on helppo valita alusta ja aloittaa ohjelmiston kehittäminen. Lopussa autetaan lukijaa alustapäätöksen teossa, sekä projektimallien käytössä osana ohjelmistokehitystä.