Tiedonkulun parantaminen rakennushankkeen osapuolten välillä
Rentola, Jaakko (2022)
Rentola, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli keskisuuri rakennusliike. Yritys toimii Suomessa, mutta työmaat painottuvat Pirkanmaalle ja Uudellemaalle ja sen lähiympäristöön. Yritys toimii talonrakentamisen parissa, joka sisältää omakoti-, pari- ja rivitalot sekä siitä pienemmät rakennukset. Työn päätarkoitus oli löytää ja tiedonkulun ongelmakohtia rakennusprojektin aikana ja esittää niihin ratkaisuja.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutui johdon ryhmä- ja viestihaastattelulla sekä asiakkaiden verkkokyselyllä. Asiakkaiden verkkokysely lähetettiin kahdelletoista asiakkaalle ja vastaus saatiin kahdeksalta asiakkaalta. Johdon haastattelussa kartoitettiin heidän näkökulmiansa tiedonkulun heikkouksista. Asiakkaiden verkkokysely laadittiin niin, että siitä olisi hyötyä rakennusliikkeelle tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyden mittarina.
Kyselyiden perusteella löytyi kehityskohtia tiedonkulussa. Asiakkailta saadun palautteen perusteella projektit sujuvat hienosti ja suurimmat kehittämisen tarpeet liittyivät tiedottamiseen. Johdon haastattelun perusteella löydettiin syitä, mistä heikkoudet johtuvat. Tiedonkulun heikkoudet kumpuilevat pääsääntöisesti sisäisestä viestinnästä. Sisäisen viestinnän ongelmat taas johtuvat useammasta tekijästä. Kiire ja muutokset ovat yleisimmät aiheuttajat.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutui johdon ryhmä- ja viestihaastattelulla sekä asiakkaiden verkkokyselyllä. Asiakkaiden verkkokysely lähetettiin kahdelletoista asiakkaalle ja vastaus saatiin kahdeksalta asiakkaalta. Johdon haastattelussa kartoitettiin heidän näkökulmiansa tiedonkulun heikkouksista. Asiakkaiden verkkokysely laadittiin niin, että siitä olisi hyötyä rakennusliikkeelle tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyden mittarina.
Kyselyiden perusteella löytyi kehityskohtia tiedonkulussa. Asiakkailta saadun palautteen perusteella projektit sujuvat hienosti ja suurimmat kehittämisen tarpeet liittyivät tiedottamiseen. Johdon haastattelun perusteella löydettiin syitä, mistä heikkoudet johtuvat. Tiedonkulun heikkoudet kumpuilevat pääsääntöisesti sisäisestä viestinnästä. Sisäisen viestinnän ongelmat taas johtuvat useammasta tekijästä. Kiire ja muutokset ovat yleisimmät aiheuttajat.